Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vin & Sprit gör tv-reklam - för ungdomsvinet Chill Out

Publicerad: 22 Maj 2008, 13:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Nästa måndag drar Vin & Sprit igång en tv-kampanj för vinet Chill Out, som ska rulla tungt över sommaren och vidare in på hösten. Det är första gången Vin & Sprit gör reklam i tv. "Med de alkoholpolitiska aspekter som finns ville vi inte vara först ut", säger Nathalie Malledant, nordisk produktchef för Chill Out. <b>Se filmen på Dagens Media.</b>


Chill Out vänder sig till en yngre målgrupp med ett tilltal som är långt ifrån det som vanligtvis förknippas med vin.

- Vi pratar inte om regioner, druvor och liknande saker utan använder oss mer av ett lifestyle-koncept där Chill Out lyfts fram som ett mer opretentiöst vin, något man dricker när man vill ta det lite lugnt, säger Nathalie Malledant.

Ambitionen med kampanjen är att ta Chill Out från nummer fyra till nummer ett på Systembolagets försäljningslista. Reklamen ska gå tungt i TV3, Kanal 5 och Kanal 9 fram till juli, då kampanjen tar en paus för att återupptas med lägre frekvens under hösten, fram till oktober.

- Det här är en stor satsning för oss, vi har tidigare gått i print och på webben men inte på tv. Vi hoppas och tror att det ska gå bra.

Varför väljer ni att gå ut i tv just nu?

- Av flera olika anledningar. Dels interna strategier men lagändringar har också gjort det möjligt, men med tanke på att vi är Vin & Sprit och de alkoholpolitiska aspekter som omger alkoholreklam i tv, ville vi inte vara först ut på det här området.

Hade den här kampanjen kommit till även om staten fortfarande varit ägare till Vin & Sprit, istället för Pernod Ricard?

- Kampanjen började planeras innan vi visste vilka som skulle äga företaget.

Reklambyrå är Grey. Mediebyrå Starcom. TV-Dinner har regisserat och producerat.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.