Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Viktigt att se signalerna i tid"

Publicerad: 21 Maj 2008, 11:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Jakt på kreativa lösningar, tajta tidplaner och resultathets. Marknadsföringsvärlden är en krävande bransch, säger företrädare för tre av Sveriges största annonsörer och berättar hur de hanterar stressen på marknadsföringsavdelningen.


- Tempot i arbetslivet har skruvats upp och för oss som jobbar inom marknadsföring och reklam är det per definition ett ganska högt tempo. Man måste vara beredd att ständigt omprioritera och gilla det för att trivas, säger Magnus Wikner, marknadschef på Ica Sverige.

På Icas svenska marknadsavdelning jobbar drygt 30 personer. Magnus Wikner kan inte säga hur många långtidssjukskrivna avdelningen har, men för hela Ica Sverige har sjukskrivningarna minskat från 7,3 procent 2006 till 6,7 procent 2007.

- Fördelen på Icas marknadsavdelning är att vi jobbar med relativt långa kampanjcykler och därför har bättre förutsättningar att planera arbetet. Dessutom har Ica bra avtal med företagshälsovård och en träningsanläggning på huvudkontoret.

Saabägaren GMs marknadsavdelning är just nu inne i en av de mest hetsiga perioderna under året, med flera nya bilmodeller som ska lanseras.

- Trycket på marknadsavdelningen går i vågor. Men upplevelsen av stress beror inte bara på arbetsbelastning. Säljer man bra och ser konkreta resultat av det man gör, minskar stressen, medan kombinationen mycket arbete och dålig försäljning är riktigt jobbig, säger Patrik Riese, marknadsdirektör på GM i Norden.

Patrik Riese är ansvarig för ett trettiotal medarbetare på GMs marknadsavdelning, som inte haft problem med överarbetade medarbetare på nästan två år. Han tror att han har blivit bättre på att fånga upp varningssignalerna.

- Man måste vara närvarande för att fånga upp signaler i tid, så att medarbetarna inte springer in i väggen. Tydliga tecken är när folk börjar snäsa åt varandra i korridorerna, klagar och är missnöjda. Det är inte rocket science, men man måste vara lyhörd och beredd att omfördela arbetsuppgifter om det behövs.

På Ikeas marknadsavdelning jobbar ett tjugotal personer. Enligt Nils Larsson, marknadschef på Ikea Sverige är avdelningen förskonad från långtidssjukskrivningar just nu.

- När man jobbar med kommunikation är det mycket deadlines, pressade tidsplaner och affärsplaner som inte går att rucka på. Men även om det är mycket att göra måste det vara möjligt att ha en balans mellan arbetsliv och familjeliv, och det försöker jag stötta.

Han nämner flexibla arbetstider och möjlighet att jobba hemifrån som exempel.

- Ikeas vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna och den ska vara lika relevant för oss som för våra kunder. Den inställningen hjälper till att fatta rätt beslut i de här frågorna.

Vad är stressigast, att jobba på marknadsavdelning eller på reklambyrå?

- Vi som jobbar med det operativa blir extra stressade av affärsresultatet, som inte upplevs som lika stressigt för konsulter som säljer på timme. Å andra sidan har vi större möjligheter att planera vår tid, medan byråkonsulterna måste anpassa sig efter kundens krav, vilket kan innebära jobb på sena kvällar och helger, säger Patrik Riese.

Faksimil från Dagens Media nummer 10.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.