Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Viking Line stoppar annonser i Expressen

Publicerad: 17 November 2008, 13:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Efter en kritisk artikel i dagens Expressen stoppar Viking Line sin annonsering i tidningen. "Många blir oroliga i onödan efter deras artikel", säger Viking Lines Helena Kneck till Dagens Media.


Kanal5s såpa färjan har ökat uppmärksamheten för finlandsbåtar - och lett till fler bokningar och arbetsansökningar för rederierna. Men det finns en annan sida av myntet, hävdar Expressen.

I dag publicerar tidningen ett reportage med rubriken "Succé-färjans baksida".

Enligt artikeln har antalet våldtäkter på båtarna ökat de senaste åren, en polis som citeras i Expressen uppskattar antalet till "en per vecka".

Säkerhetschefer på rederierna tillbakavisar anklagelserna. Enligt Expressen ska också Viking Line ha kontaktat Expressens fotograf och reporter när de fått reda på att rederiet figurerar i en artikel, och krävt att få reda på vad den handlar om.

Nu vet Viking Line - och nu kommer reaktionen. All annonsering i Expressen stoppas.

"Med anledning av att Expressen i dag publicerar en artikel med grovt felaktiga påståenden om antalet misstänkta våldtäkter ombord på Östersjörederiernas fartyg avslutar Viking Line tills vidare all annonsering i tidningen och på expressen.se. Viking Line köper annonsutrymme för cirka tre miljoner kronor om året i Expressen", skriver Viking Line i ett pressmeddelande.

Helena Kneck är pressansvarig på Viking Line. Hon vill inte svara på frågor.

- Det som vi vill ha sagt står i ett pressmeddelande, säger hon.

Brukar ni hämnas på kritiska artiklar genom att dra in annonser?

- Du får prata med vår marknadschef. Men många blir oroliga i onödan efter deras artikel.

Har ni fått någon reaktion från Expressen?

- Det vill jag inte uttala mig om.

I pressmeddelandet skriver Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien:

- Expressens publicering ger helt felaktigt intrycket att det är farligt att resa med våra och våra konkurrenters fartyg, framför allt för yngre kvinnor. Trots att vi erbjöd tidningen möjlighet att intervjua rederiets ledning som har korrekt information om det försvinnande låga antalet misstänkta våldtäkter ombord avstod tidningen från att göra detta.

Dagens Media söker ansvariga på Expressen och Viking Line.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.