Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Viacom planerar svensk storoffensiv

Publicerad: 5 Februari 2008, 14:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Viacom, en av USAs största mediekoncerner, är på offensiven i Sverige. Dagens Media kan berätta att Viacom - som bland annat driver ungdomskanalen MTV - planerar att starta flera nya kanaler i Sverige.


Viacom har ansökt om sändningstillstånd för nya kanaler, utöver Nickelodeon och MTV, i det digitala marknätet i Sverige.

Uppgiften bekräftas av MTVs pr-chef Peter von Satzger, som i övrigt är hemlighetsfull.

- På din fråga om ryktet stämmer att MTV Network avser söka sändingstillstånd i det digitala marknätet för nya Viacom-kanaler i Sverige är svaret ja. Jag kan dock inte bekräfta vilka eller vilken kanal detta gäller, säger Peter von Satzger till Dagens Media.

Viacom driver utöver MTV, Nickelodeon och VH1 (som finns etablerade i Norden) bland annat kanalerna Comedy Central, Logo, BET, Spike, TV Land, Nick at Nite, Noggin, The N, Nick Jr., TEENick, CMT och MHD.

Dagens tillstånd för att sända i det digitala marknätet går ut den 31 mars i år. Eftersom mer frekvensutrymme sannolikt kommer att frigöras behöver tillstånd till nya kanaler inte nödvändigtvis innebära att andra kanaler kastas ut.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.