Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Vi var tio år före vår tid”

Publicerad: 24 April 2010, 05:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Konkurrenterna häcklade Ulf Sandberg när han startade mediebyrå i mitten av nittiotalet. Exakt 15 år senare har hans Starcom täppt till truten på belackarna.


När Dagensmedia.se når Ulf Sandberg har han nyligen klivit av finlandsfärjan Cinderella, där Starcom firat 15-årsjubileum.

– Vi hade vår allra första konferens ombord på en Viking Line-färja. Därför tycke vi att det var kul att återuppliva gamla minnen, säger Ulf Sandberg, som ”precis har börjat återhämta sig” från firandet.

Viking Line är också en av Starcoms längsta – och mest framgångsrika – kundrelationer. Deras stundtals hårt kritiserade realityserie ”Färjan” kammade hem Titanägget på förra årets Guldägssgala.

Denna vecka är det exakt 15 år sedan som Ulf Sandberg drog igång A-com-byrån Sandberg Media, som sedermera skulle bli Starcom och nå en omsättning på 1,8 miljarder kronor.

2008 blev Starcom Stockholm utsedd till världens bästa mediebyrå av Cream och Wall Street Journal i konkurrens med 5 000 andra byråer.

Men när Ulf Sandberg drog i gång var det få som trodde på honom och hans ide om en ny typ av mediebyrå.

– Mediebyråbranschen var en sovande bransch som till 90 procent sysslade med förmedling, hantering av material och administration, säger Ulf Sandberg och fortsätter:

– Vi startade i en tid då det hände otroligt mycket på mediesidan, kommersiell tv och radio var relativt nytt och många pratade om webben som ett framtidsmedium. Vi skulle vara en rådgivande byrå, inte en förmedlingsbyrå, vilket skulle skilja oss från det 15-tal byråer som fanns på marknaden.

Ulf Sandberg berättar att få från början tog byrån på allavar.

– Glåporden haglade i branschpressen och nästan alla sa ”det kommer inte fungera”. Det gjorde att vi fick jobba relativt ostörda i tre- fyra år, innan folk började inse att vi var ett hot. De första fem åren hade vi en tillväxt på mellan 50 och 80 procent varje år.

Skiftet från medieförmedlare till medierådgivare är en utmaning som många de flesta har genomfört idag.

– Den frågan har bara blivit mer och mer aktuell. I dag finns det oerhört mycket kompetens på alla mediebyråer, och idag arbetar alla med rådgivning och research och utvecklat en bred produktportfölj anpassad till kundernas behov.

Den framlidne affärsmannen Jan Stenbeck är en av Ulf Sandbergs stora förebilder i yrkeslivet. Dels för att han utmanade det statliga tv-monopolet. Men kanske mest för att han ”vågade gå emot etablissemanget” och ”gick mot strömmen”.

– Den största delen av alla människor är livrädda för förändring, själv älskar jag förändringar och nytänkande medan majoriteten ryggar tillbaka och försöker sätta käppar i hjulet för att konservera historien.

Själv säger Ulf Sandberg att han ”inte skäms för något” och gärna gör tvärtom.

Han skäms inte heller för att framhålla sig själv som en nydanare, som var tio år före sin tid under 90-talets andra hälft.

Eller för att svara att ”nio av tio kampanjer som Starcom har gjort har varit riktigt bra”, på frågan om vilken hans allra bästa kampanj är.

I mobiltelefonen ska ringsignalen, Tina Turners brottarhit "Simply the best", ständigt påminna Ulf Sandberg om sitt motto.

– Jag försöker arbeta så I alla lägen och har låten i mobilen för att bli påmind, varje dag.

Han berättar om hur byrån i slutet av 90-talet, vid sidan av rådgivningen, började ge sig ut på olika stickspår.

– Bland annat startade vi tillsammans med Adam Alsing ett bolag som tog fram programidéer. Alla pratade hela tiden om det som fanns emellan programmen, reklamen. Jag vände på det och sade ”kanske ska vi titta på det som finns emellan reklamen, själva programmen”.

Och så föddes ”Röd Avgång”, ett underhållningsprogram med Viking Line som medfinansiär. En slags primitiv föregångare till ”Färjan”.

– Vi gjorde helt enkelt program, tillsammans med medfinansiärer, som vi presenterade för kanalerna. Där var vi tio år före vår tid.

I dag är konkurrenssituationen för mediebyråerna hårdare en någonsin.

Branschen lider hård av prispress. Men Ulf Sandberg tycker inte att det var bättre förr.

– Folk som säger att det var bättre förr är det värsta jag vet. Framtiden är alltid bättre, eftersom du själv kan vara med och påverka den. Folk som säger att det var bättre förr är bakåtsträvare.

Hur hänger du med i den snabba medieutvecklingen, är du rädd för att bli omsprungen av yngre förmågor?

– Jag är inte rädd, det gäller att omge sig med rätt medarbetare. Själv är jag är generalist, kan lite om allt, och sammantaget blir det ganska bra och ser det som ett stort plus om jag blir omsprungen vilket händer. Hur ofta jag blir det får andra avgöra.

– Vi har varit bra på att attrahera bra folk som också fått bra utrymme. Flera av de som i dag sitter som vd, eller suttit som vd hos konkurrenterna, har jobbat hos oss.

– Vi har även försett ett antal reklambyråer med vd:ar under åren. Även Googles vd, Stina Honkamaa, har jobbat hos oss.

Själv läser Ulf Sandberg de stora dagstidningar samt Dagens Industri.

Men han är, som många andra i hans generation, inte en papperskramare.

– Om jag skulle bli tvungen att välja mellan webb och papper skulle jag välja webben. Jag känner mig mer bekväm med att läsa på nätet, plus att nyheterna där uppdateras hela tiden, inte en dag gamla som i pappret.

Ulf Sandberg är också en hängiven vinälskare som, förutom den ädla drycken, slukar i stort sett alla tidningar som avhandlar det ämnet.

Han är också Djurgårdare och spenderar således mycket tid framför tv:n just nu.

– Jag är Djurgårdare, även om jag ett tag satt med i styrelsen för AIK Fotboll AB. De var en kund till oss och de ville ha med mig i styrelsen, vad gör man inte för kunden?

Ulf Sandberg

Familj: Gift med Marie, som är konstnär. Har två söner, Filip och Gustav.

Bor: Lidingö

Inkomst: 1 754 263 kronor (inkomstår 2008)

Jobb: Hoppade av juriststudierna och började som annons-säljare på DN. Jobbade senare på reklambyrå innan han grundade mediebyrån Starcom (då Sandberg Media) 1995.

Aktuell med: Starcom firar 15 år i branschen.

Dold talang: Bra på snapsivor.

Medievanor: ”Läser dagstidningarna inklusive Dagens Industri. Men mest och helst läser jag tidningarna på webben. På tv blir det mycket fotboll och ishockey. När familjen bestämmer, vilket de oftast gör blir det Idol, Melodifestivaler och populära serier som Lost, Desperate Housewifes med flera”.

Guilty pleasures: ”Jag skäms inte för något, men jag tittade mycket på Färjan, och det programmet vet jag ju vad resten av branschen tycker om. Anna Anka och Hollywoodfruarna var kul och bra tv. Har tyvärr inte sett Annas nya serie men ska ta igen den på webben”.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.