Gå direkt till textinnehållet

”Vi tar rygg på framgångssagan i USA”

Björn Lindgren, svensk byråchef på Hearts & Science.

Foto: Janne Naess

Så sent som i februari i år lanserade Omnicom ett datadrivet erbjudande i byrån Hearts & Science på den svenska marknaden. Nu tar man sikte på att bli en av de tio största byråerna i Sverige.

Det var inför en pitch för Procter & Gamble som Omnicom för cirka två år sedan lanserade Hearts & Science i USA, med ambitionen att vara pionjär inom datadriven marknadsföring. 

När det var dags för den svenska lanseringen i februari tidigare i år inspirerades man av de framgångar byrån haft på andra sidan Atlanten, men adderade en lokal touch. Som svensk byråchef  tillsattes Björn Lindgren, som närmast kom från en roll som strategichef på PHD. 

Han ser ett modern angreppssätt på datadriven marknadsföring som framgångsfaktorn för Hearts & Science. 

– Vi tar rygg på framgångssagan i USA, och tar med oss ramverket och tyngden i teknikutveckling och system som vi har genom nätverket. När vi lanserade i Sverige var fördelen att vi kunde bygga organisationen från grunden, till exempel genom att tillsätta den talang vi behövde, men också genom att forma arbetssättet efter rådande omständigheter på marknaden, säger Björn Lindgren. 

En utmaning som nästan alla i branschen fightas med är att locka rätt typ av kompetens. I Hearts & Sciences fall tycker dock Björn Lindgren inte att det har varit några större svårigheter. 

– Vi har varit framgångsrika i att locka talanger. Vi är noggranna i våra processer och letar efter talangfulla medarbetare med olika bakgrund och kompetens. För oss handlar kompetens inte så mycket om antal år i branschen, utan mer om hur man tar sig ann en uppgift.

Läs hela artikeln i nummer 18 av Dagens Medias magasin – ute nu. 

 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-06 08.50

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: