Nyheter
"Vi strider för medlemmarnas mänskliga rättigheter"
Publicerad: 26 september 2008, 11:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Den ideella föreningen FUB, För barn och vuxna med utvecklingsstörning, startar på söndag en printkampanj som ska gå i flera av de stora morgontidningarna. Kampanjen är gjord av Publicis, pro bono.
HW
Henrik Widell
Motivet visar två av FUBs medlemmar som etta och trea på en prispall. De håller upp vänster respektive höger knytnäve över huvudet. Parallellen till Svarta Panter-medlemmarna Tommie Smith och John Carlos Black demonstration under OS i Mexico City 1968 är uppenbar.
- De stred för sina mänskliga rättigheter, precis som vi nu strider för våra medlemmars mänskliga rättigheter. Jag tror att Martin Luther King skulle le i sin grav om han sett den här annonsen, säger Jesper Tottie, informationsansvarig på FUB.
Vad vill ni uppnå med kampanjen?
- Vi vill få folk att tänka till, reflektera över våra medlemmars självklara plats i samhället.
Går det att uppnå med hjälp av en annonskampanj?
- Jag tror det. Den här bilden är så pass stark och symboliken är klockren. FUB är inte så kända, vi har inte samma mediebudget som Coca-Cola och då får vi tänka till ett var extra istället.
Annonsen ska visas på en helsida i DN på söndag och senare i ett flertal andra morgontidningar.
- Ideella organisationer har redan en grundrabatt för medieköp men tidningarna har ställt upp bra och vi har fått ett väldigt fördelaktigt pris.
Även fotografen har jobbat gratis och Puma har sponsrat med kläder. Inte heller reklambyrån Publicis har tagit betalt för sitt arbete.
- Där vill jag rikta ett tack till Marie Nordbrink som har suttit som spindeln i nätet och sytt ihop det här.
Arbetsgruppen Publicis:Ad, Philip Ahlqwist; copy, Malin Åkersten Triumf; projektledare, Magnus Svensson; produktionsledare, Sanna Tidbeck Marie Nodbrink; fotograf, Joel Rhodin.