Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi står inför en tuff period"

Publicerad: 8 Januari 2009, 14:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Sydsvenskans nya försäljningsdirektör har ingen vidare säljbakgrund. "Min roll blir att koordinera arbetet på säljavdelningen", säger Björn Bergman.


I vår tillträder Björn Bergman som vice vd i Sydsvenskan. Han får ansvaret för Sydsvenskans försäljning och marknadsföring och tar även plats i koncernledningen.

- Det här jobbet är en alldeles unik chans för mig att bli verksam i ny bransch. En bransch som jag har följt på avstånd som kund och läsare och som styrelseledamot i bland annat City, säger Björn Bergman.

Björn Bergman tar över försäljningsansvaret för Sydsvenskan i en besvärlig tid. Förra försäljningsdirektören Joakim Radermacher fick lämna Sydsvenskan i höstas efter att inte ha lyckats uppfylla tidningens försäljningsmål.

Hur ska du lyckas bättre?

- Sydsvenskan står inför en tuff period men jag hoppas att jag kan genomföra insatser som får oss att nå målen. Samtidigt pågår en stark utveckling på Malmös mediemarknad.

Björn Bergman har inte mycket erfarenhet av försäljning, men desto mer av ledarskap. Senast från fem år som näringslivsdirektör för Malmö Stad.

- Jag förlitar mig till att det finns bred försäljningskompetens på Sydsvenskan. Det jag vill tillföra är ett ledarskap som koordinerar kompetensen och skapar ett bra arbetsklimat.

Det är ännu inte bestämt när Björn Bergman tillträder på Sydsvenskan, men det blir troligen en bit in på våren.

- Jag vet inte särskilt mycket om hur försäljningsorganisationen ser ut eller om jag kommer att genomföra förändringar. De jag har träffat hittills har alla varit mycket kompetenta och engagerade.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.