Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

”Vi ska stärka de lokala marknaderna”

Publicerad: 19 Maj 2011, 12:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Arun Bhikshesvaran utnämndes idag till global marknadschef för Ericsson. För dagensmedia.se berättar han om de utmaningar och möjligheter som Ericsson står inför.


Ämnen i artikeln:

Ericsson

– Vad som händer är att fler och fler människor kopplar upp sig. Nu kommer en hel generation som har vuxit upp med de digitala kanalerna. Det är viktigt för oss att förstå vilka krav de ställer på sin teknologi, säger Arun Bhikshesvaran till dagensmedia.se.

Utanför den digitala arenan har Ericsson också närvaro i inom traditionella medier, vilka kommer att vara fortsatt viktiga, även men mer pengar kommer att flyttas över i digitala kanaler.

– Sponsring, event och mässor, traditionella medier, allt det där är fortsatt viktigt och de försvinner inte ur vår mediemix. Utmaningen ligger i hur vi ska fördela våra resurser.

Hur kommer Ericsson marknadsföring förändras med dig som global marknadschef?

– Vi är redo som vi är. I 140 år har Ericsson bidragit till att hjälpa människor att kommunicera, och jag ser att vi har en enormt stor roll att spela också det här nya nätverkssamhället. Jag är exalterad över att få vara med och driva den utvecklingen från marknadssidan.

Vilka blir de största utmaningarna för att uppnå de målen?

– Att se till att vår starka globala närvaro är synkroniserad med den lokala närvaron, det är det som är kännetecknande för ett starkt globalt varumärke. Jag ska arbeta för att ge lite mer svängrum åt de lokala marknaderna att profilera sig.

Han fortsätter:

– Sedan har vi en utmaning att ändra folks uppfattning att Ericsson bara är telekom, vi är aktiva på många andra områden men det har vi inte riktigt lyckats kommunicera.   

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Ericsson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.