Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi ska fortsätta vara en av de största annonsörerna"

Publicerad: 21 Januari 2009, 05:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Flera av Sveriges största annonsörer 2008 kommer från dagligvaruhandeln. Procter & Gambles medieköp rusade med 33 procent förra året.


Dagens Media presenterade nyligen listan över Sveriges 20 största annonsörer, enligt Sifo Reklammätningar. Som vanligt domineras listan av dagligvarujättarna. Tillsammans spenderar de fyra största mer än 1 miljard kronor på medieköp.

Procter & Gamble ökade enligt Sifo Reklammätningar sina reklaminvesteringar med 33 procent mellan 2008 och 2007, och landade på 464 miljoner kronor brutto.

Tuomas Yrjölä, marknadsdirektör i Norden sedan i höstas, vill inte avslöja hur marknadsbudgeten förändras i år.- Vi har en massa olika varumärken och det kommer alltid att finnas fluktuationer upp och ner. Men jag kan säga att vi kommer att fortsätta vara en av de största annonsörerna på den svenska marknaden även 2009.

Som Dagens Media tidigare berättat sänker TV4 priserna med i genomsnitt fem procent i år, samtidigt som de andra stora kanalerna låter sina priser vara oförändrade. Av den dryga miljard som de fyra dagligvarujättarna lade på reklam förra året gick över 85 procent till tv.

Hos Procter & Gamble låg nästan 90 procent av investeringarna i tv 2008.- Vi tittar givetvis hela tiden över hur vi lägger pengarna optimalt men tv kommer att fortsätta att vara vårt huvudmedium. Samtidigt blir internet allt viktigare, säger Tuomas Yrjölä.

Läs mer om hur dagligvarujättarna tänker kring sin marknadsföring och mediebudget i Dagens Media nummer 1, 2009.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.