Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vi:s boktidning utökar utgivningen

Publicerad: 11 Februari 2009, 12:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Lanseringen av tidningen Vi:s boktidning Vi Läser blev lyckad och nu utökas utgivningstakten. "Men vi vill ha fler livsstilsannonsörer", säger chefredaktören Ann Lagerström.


Första numret av Vi Läser kom i oktober. Då var planen att ge ut två nummer om året. Men mottagandet av tidningen var så bra att ägaren KF fördubblar utgivningen till fyra nummer. Nästa kommer i mars.

- Det är fantastiskt, och lite otippat, att få möjlighet att satsa på en ny kulturtidning i kristider, säger Ann Lagerström.

Hon vill dock inte berätta hur mycket tidningen sålde.

- Siffrorna har precis börjat komma in och nu ska vi analysera dem. Men det har gått tillräckligt bra för att fortsätta med tidningen och bygga en redaktion på tre personer.

Många av läsarna tillhör vad Ann Lagerström kallar en "ny bokläsarrörelse", som bloggar och diskuterar böcker på webben, och som Vi läser gärna vill vara en del av.

- De är som passionerade sportentusiaster, med en kärlek till boken, genren, författaren.

Därför sker en stor del av Vi Läsers bevakning på nätet.

- Vi håller på att bygga en webb som ska leva mellan tidningarna, och testar olika slags bevakning. Vi har bland annat livebloggat från bokevent. Det går inte bara att ha en tidning, jag tror på kombinationen tidning, webb och personliga möten.

I första numret av Vi Läser var elva av 76 sidor annonser. Framför allt var det bokförlag som annonserade.

- Vårt mål är att vara ett livstilsmagasin och vi vill gärna ha fler livstilsannonsörer. Men det tar ett par nummer att komma fram till rätt form, säger Ann Lagerström.

- Det breda spektrat av läsare, från tonåringar till de allra äldsta, är en utmaning när vi vänder oss till annonsörerna. Men huvudgruppen av läsare är kvinnor mellan 30 och 70 år.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.