"Vi renodlar och gör en kraftsamling"

Manfred Aronsson utökar sin makt inom MTG Sverige genom att göra sig själv till ansvarig för samtliga fyra fri-tv-kanaler. "Vi kraftsamlar och tar ett helhetsgrepp för att bli den största leverantören av kommersiella ratings", säger han.

Det har gått ganska exakt ett år sedan MTG meddelade att man värvat Manfred Aronsson som ny chef för MTG Sverige. I augusti i år tog han också över som vd på TV3 och TV6 efter Hasse Breitholtz, som istället blev styrelseordförande. Nu utökar Manfred Aronsson sin makt och inflytande ytterligare, då han bildar en ny, gemensam, organisation för MTGs fri-tv. I samma veva snor han åt sig ZTV, som nu ligger under Anders Nilsson på MTG Online, och petar Birgitta Stål från vd-posten på TV8.

- Vi har tidigare haft fyra kanaler fördelat på tre olika organisationer, där ZTV har legat under MTG Online, TV8 som haft en egen och sedan TV3 och TV6. Min bedömning är att vi nått en punkt då kanalerna borde ingå i en organisation, för att kunna dra nytta av programlager, resurser och kompentens inom program- och tablåplanering, säger Manfred Aronsson.

Organisationen får en avdelningschef för varje område. De inkluderar marknadschefen Robert Kviby, presschefen Max Lagerbäck, programplaneringschefen Fredrik Ljungberg samt programinnehållschef Anders Knave, som alltså befodras från posten som programchef på TV3 och TV6. Inom varje avdelning finns dessutom en person som ansvarar för varje kanal och varumärke.

- De kan samarbeta och dra nytta av resurser och idéer och bundla inköp mot reklambyråer, media och produktionsbolag. Framför allt ska vi jobba med ett helhetsgrepp på tablå och innehåll. Men vi måste undvika att kanalerna kannibaliserar på varandra, säger Manfred Aronsson.

Under det tredje kvartalet i år gick MTG om TV4s tittartidsandel i målgruppen 15-44 år. Ambitionen med nysatsningen är att den förstaplatsen ska permanenteras, säger Manfred Aronsson.

Program och programledare ska flytta runt mellan kanalerna mer än tidigare. Säljavdelningarna slås ihop under chefen Joachim Nordlind. Tre team, med fem säljare i varje, ska nu sälja alla fyra kanaler.

- Det ställer större krav, det är ju fyra ganska olika kanaler, säger Manfred Aronsson.

Slimmar ni organisationerna?

- Nej. Vi behöver alla resurserna.

Kommer ni att göra om TV8 och ZTV nu?

- Vi måste förtydliga kanalerna. Jag tycker att TV6, TV8 och ZTV är tydliga, det är nog TV3 som kan renodlas mest. Det vi ska göra är att dra nytta av programlager på både inköp och egenproduktioner. TV8 är ett starkt varumärke men vi måste nog bredda den och utveckla egenproduktionerna så att de når större publik. Dessutom ska vi göra färre egenproduktioner, som är starkare än i dag, och fylla hålen med bra inköp.

För ZTV är den högsta prioriteten att höja penetrationen.

- Kanalen har haft en brokig historia. Men vi ser den som vår lilla joker som kanske kan bli vår nästa TV6 om tio år. ZTV ligger till exempel inte i Com Hem analogt och inte i Canal Digital.

Varför fick Birgitta Stål gå?

- Hon blir kvar inom MTG. Hon har gjort ett fantastiskt jobb med TV8 och vi kommer snart att berätta vad hon ska göra härnäst.

Martin Schori

Publicerad 2008-11-10 18.39Uppdaterad 2015-12-06 16.36

Dela artikeln: