Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi måste orka fortsätta bygga vårt varumärke"

Publicerad: 18 Februari 2009, 13:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Krisdrabbade Brio behöver 300 miljoner kronor för att undvika konkurs. Varumärkeschefen Elisabeth Stalenius berättar hur Brio ska hindra att det klassiska varumärket skadas.


Trots att huvudägaren Proventus i december beviljade ett lån på 60 miljoner kronor gjorde Brio en förlust på drygt 75 miljoner kronor under 2008. Enligt Dagens Industri behöver Brio nu ytterligare 300 miljoner kronor för att undvika konkurs.

Sedan 1 januari har Brio ny varumärkeschef, efter att Claes von Hausswolff valt att lämna sin tjänst. Ny på posten är den tidigare marknadsdirektören Elisabeth Stalenius.

För Dagens Media berättar hon hur marknadsföringsarbetet, och Brios byråer, påverkas av krisen.

- En dålig ekonomi påverkar så klart alltid hur mycket konsulttjänster man använder. Men vi har varit ganska sparsmakade med våra utgifter under en lång tid, säger hon.

Brio har ingen huvudbyrå, men jobbar mycket med bland annat reklambyrån Acne och pr-byrån patriksson.

Enligt Elisabeth Stalenius ska Brio - trots krisen - inte skära ned på varumärkesarbetet.

- Det som är viktigt i sådana här lägen är att man är konsekvent i sitt kommunikationsarbete, det är på lång sikt mest kostandseffektivt, säger hon och fortsätter:

- Det gäller att vi fortsätter att bygga vårt varumärke så mycket vi orkar med. Vi är inne i en kris men det bästa vi kan göra är att hålla fanan högt. Vi kommer dock inte gå in i några stora projekt som till exempel nya sajtbyggen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.