Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi måste förstå sociala medier bättre"

Publicerad: 18 september 2010, 05:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Hon har pluggat i New York och arbetat med Conan O’Brien, men majoriteten av yrkeslivet har tillbringats på TV4. Efter lång och trogen tjänst tar hon nu över chefspositionen för TV4 Digitala medier.


Cecilia Beck-Friis var med och byggde upp TV4:s licensverksamhet och har bland annat varit ansvarig för TV4:s nisch-kanaler. När hon nu ska ta över ansvaret för TV4 Digitala medier väntar många utmaningar.

– Jag tycker att det är jättekul att jobba med tv och är intresserad av både den redaktionella och kommersiella delen och allt där emellan. Det händer någonting hela tiden och är tempot är högt.

Cecilia Beck-Friis har redan varit ansvarig för TV4 Play i ett år och har arbetat med projekt både för webb-tv och mobil-tv. Hon menar att den nya befattningen är en logisk fortsättning på karriären.

– Jag brinner för de utmaningar och möjligheter som tv-branschen står inför. Det är kul med förändringsarbete och jag drivs mycket av utveckling.

De största utmaningarna för TV4 Digitala medier är enligt Cecilia Beck-Friis att öka rörligheten och tillgängliggöra kanalens innehåll på alla plattformar. Men en kanske ännu viktigare utmaning är att utveckla annonsmodellen och få in pengar.

– Vi måste också lära oss att förstå funktionen med sociala medier bättre. Den tekniska utvecklingen leder till att vi har fått en mer fragmenterad marknad med flera nya aktörer. Konkurrensen har blivit tuffare. Men vi gynnar också varandra ibland.

Bland fördelarna nämner hon att aktörernas gemensamma aktioner lett till att Play-kanaler har blivit vedertaget begrepp för webb-tv.

I samband med att Cecilia Beck-Friis fick tjänsten som chef för TV4 Digitala medier genomfördes även ett antal förändringar i TV4-koncernen och flera personer har lämnat sina tjänster. Hon menar att detta inte är något som påverkar arbetet nämnvärt.

– För oss blir effekterna ett tydlighetsgörande. Även fast vi heter Digitala medier och har vårt eget affärsområde så är vi inte en isolerad enhet och så måste det vara. Den största förändringen är att vi har fått en ny chef och det är ju jag. Att flera människor har valt att lämna oss är mer en slump än en trend. De är duktiga och har fått ett nytt jobb.

Är det något du vill tillägga?

– Ja, det kommer bli en spännande höst.

Cecilia Beck-Friis

Aktuell som: Ny chef för TV4 Digitala medier

Ålder: 37

Familj: Sambo och två barn

Bor: Stocksund

Dold talang: Jag har upptäckt mig själv med att tycka att jag har gröna fingrar, jag är bra på trädgårdsarbete helt enkelt.

Favoritmedier: Jag är nog en ganska stor mediekonsument så det är svårt att säga.

Medievanor: På helgerna börjar jag med en morgontidning. Annars brukar jag lyssna på radio på väg till jobbet och när jag väl är där brukar jag konsumera nyheter på internet. När jag kommer hem blir det en hel del TV och så läser jag böcker.

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev