Gå direkt till textinnehållet

"Vi kommer alltid behöva människor"

Göran af Klercker.

Foto: Janne Naess

Byråveteranen Göran Af Klercker headhuntades till uppgiften att sjösätta Publicis Groupes globala vision ”Power of One” i Sverige. Men i en tid då alla stirrar sig blinda på data hävdar han bestämt att människor alltid kommer att förbli byråbranschen nav.

Surfar man på branschpressens sajter får man många träffar på Göran Af Klercker. Och det är kanske inte så konstigt för en person som befunnit sig på framträdande positioner i drygt 20 år. Under sin karriär har han hunnit vara vd på TV3, på mediebyrånätverket Aegis och kommunikationsbyrån Nine Yards. 

För några veckor sedan uppgraderades hans roll som Publicis Medias vd till att bli koncernchef för hela Publicis Groupe i Sverige.

Det är emellertid omöjligt att hitta artiklar om publicis-vd:n som avslöjar personliga detaljer om honom. Detta trots att han ofta iklätt sig rollen talesperson för branschen, och trots att han är mer frispråkig än många andra figurer i byråvärlden.

– Det var ju skönt att höra att det är så, säger Göran Af Klercker och skrattar, när han konfronteras med frånvaron av personliga inslag om honom i branschmedia.

 Det är en gråmulen dag när Göran Af Klercker tar emot på Publicis adress ett stenkast från Södermalmpulsådern Götgatan. För dagen är han klädd i mörka jeans och kavaj.

Han har just varit och träffat samarbetspartnern Google med sin ledningsgrupp.

– Google är duktiga på att få ur kraften ur alla människors innovationsförmåga. Vi tänker likadant där, och därför gör vi ett litet erfarenhetsutbyte med dem, säger han.

Det Publicis Group och Google har samsyn kring menar han, är vikten av att odla kultur på företaget, och en ”people first-strategi” som mantra.

 – Det är otroligt viktigt att komma ihåg att hur mycket teknologi än påverkar oss så är vi fortfarande en ”people business”. Vi måste ha en idé om hur vi ska attrahera de bästa, få dem att utvecklas och fortsätta ifrågasätta oss själva för att hålla oss innovativa, säger Göran af Klercker.

 Publicis Sverige-vd har ett stort byggnadsprojekt framför sig. För bara någon vecka sedan meddelade Publicis Groupe att byrågruppens svenska byråer, oavsett segment, ska jobba närmare varandra enligt den globala Publicisvisionen ”Power of one”.

Det Göran af Klerckers energi i huvudsak går åt till dessa dagar, är ett hitta den optimala lösningen för hur byråerna kan flätas samman, och att klura ut ett arbetskoncept som ska hålla Publicis Sverige konkurrenskraftig i en era som domineras av förändring.

Göran af Klercker kallar själv det han pysslar med för en "möjlighetsinventering". 

Läs hela intervjun i nummer 18 av Dagens Medias magasin – ute nu. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-12-03 07.06Uppdaterad 2018-12-03 07.06

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: