Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Nyheter

”Vi har fått nycklarna till McCann”

Det var McCanns nytillträdda New York-chef Linus Karlsson som värvade Andreas Dahlqvist. Tillsammans ska de nu ansvara för New Yorkkontoret. ”Vi har fått nycklarna till McCann”, säger Andreas Dahlqvist.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 31 Maj 2011, 13:13
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:08

Tillsammans får Linus Karlsson och Andreas Dahlqvist ansvaret att göra New York-kontoret till ett ”kreativt fyrtorn” inom McCann.

– McCann är det största byrånätverket. Om man lyckas i ambitionen att sätta kreativiteten i förarsätet kommer effekten att bli enorm, säger Andreas Dahlqvist, och fortsätter.

– När jag väl fick det i huvudet blev det som ett virus. Det började klia i mina byggarfingrar och till slut gick det inte att tacka nej, trots att jag inte alls har haft i tankarna att lämna Sverige. Jag har fått erbjudanden förut men har inte lyssnat.

Samtalen med Linus Karlsson fick Andreas Dahlqvist att inse att McCann menade allvar med sina ambitiösa planer.

– Det finns en väldig drive i hela byrån nu, ända högst upp i ledningen. Man spelar allt annat än ett defensivt spel.

Så vad kommer ni att göra?

– Det finns såklart ingen given formula, men det enskilt viktigaste blir att bygga rätt kultur. För verksamhet som är kreativ i grunden måste man hitta rätt personer och se till att de får möjligheter att utvecklas och utväxling på sin kreativitet.

– Jag har massor av lärdomar från resan som DDB har gjort sedan vi startade om. Samtidigt måste man ha respekt för att McCann är en helt annan typ av byrå, med drygt 150 kreatörer lågt räknat.

Andreas Dahlqvist tar nu med sig familjen och flyttar till New York.

– Det blir ett familjeäventyr. Min tjej och jag träffades när vi bodde i New York, och även om vi inte har haft några konkreta planer har det funnits i bakhuvudet att vi kanske borde återvända.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.