"Vi har en mer positiv mediebild idag"

2009-05-30 06:05 Madeleine Nilsson  

SJ:s kommunikationsdirektör ser sin största utmaning i den avreglerade tågmarknaden. Dessutom berättar hon för Dagensmedia.se om samarbetet med värsta konkurrenten SAS och varför hon varken finns på Facebook eller Twitter.

Tidigare i våras lanserade SAS och SJ ett samarbete som innebär att de två aktörerna garanterar hela resan för resenärerna. Om till exempel tåget eller flyget blir försenat så bokas resan om och SJ kan till exempel ta vid på de sträckor som SAS inte trafikerar.

Flyget brukar ju sägas vara tågets värsta konkurrent - hur kommer det sig att ni valt att samarbeta?

- Just därför är det också extra spännande att vi hittat varandra. Diskussionerna handlade om hur vi utifrån ett kundperspektiv, och inte för vår egen skull, skulle kunna samarbeta. Det här är ett bra sätt för oss att kunna ta kunder till och från Arlanda. Arlanda har dessutom stora krav på sig att få ner koldioxidutsläppen som biltrafiken till och från flygplatsen är en stor del av, säger Elisabeth Lindgren.

Samarbetet har bland annat kommunicerats på TUR-mässan i Göteborg och via en gemensam reklamkampanj där SJ äger halva sidan av annonsen och SAS den andra.

- Det här steget har varit betydelsefullt för våra affärsresenärer som är en viktig målgrupp för oss.

Från och med måndag finns första numret av omgjorda kundtidningen Kupé på SJ:s tåg. En omgörning som Elisabeth Lindgren legat bakom tillsammans med chefredaktören Claes Salomonsson. Tidningen är nu mer anpassad efter huvudmålgruppen kvinnor kring 35 år och upplagan har ökat från 120.000 till 152.000 exemplar.

- Kupé är en viktig strategisk kanal för oss, men den behövde ses över för att bli mer modern och kundnära. Vi jobbar också mer med budskap om resmål i Sverige och tågtrafiken. Tidningen stödjer vårt varumärke väldigt bra - det är roligt att en papperstidning fortfarande kan göra det 2009 - det är många som hör av sig med artikelförslag eller vill kommentera artiklar.

Hur har SJ drabbats av lågkonjunkturen?

- När vi skulle lägga affärsplanen för 2009 så satte vi som mål att om vi håller samma ökning som 2008 så är vi nöjda. Det ser bra ut, men samtidigt är det ju så att lågkonjunkturen är djup och kommer att påverka SJ, det vore konstigt annars.

- Vi har också ett sparprogram där vi ska spara runt 650 miljoner kronor på två år för att både klara av framtiden och se till att vi har en bra kostnadskostym.

Elisabeth Lindgren tillträdde som kommunikationsdirektör på SJ hösten 2007. Ett av hennes uppdrag då var att stärka SJ genom pr.

- Jag tycker att vi har en mer positiv mediebild i dag. Vi får så klart den mediebild vi förtjänar och förra året skrevs det mycket om förseningarna på X2000. Men om man är tydlig och ärlig med vad man gör och är lätt att nå så ser vi för det mesta en positiv mediebild.

Vilka är de viktigaste frågorna att föra ut i dag?

- Att SJ är ett stort företag i förändring, inte minst med anledning av avregleringen på tågmarknaden. SJ har varit en monopolist, men kommer inte att vara det framöver. I vissa lägen blir vi en uppstickare och det är en stor utmaning att kommunicera och visa vad det innebär rent positivt.

- En annan viktig fråga är att visa att tåg är ett fantastiskt transportmedel. Något mer klimatsmart alternativ än att gå och cykla finns inte och det tycker jag att många har uppfattat. Miljöaspekten är viktig för våra resenärer och det vill vi fortsätta berätta om.


Elisabeth Lindgren
Ålder: 46 år.
Familj: Man och en son på 4 år.
Medievanor: "En vanlig morgon bläddrar jag igenom och försöker läsa DN, SvD och DI. Jag lyssnar alltid på nyhetsmorgon i P1 på väg till jobbet. På webben blir det oftast Aftonbladet och de stora sajterna med snabba nyheter. Jag lyssnar mycket på P1, på God morgon världen och Konflikt, och tittar på Kunskapskanalen. Jag är en sådan person som bör vara uppdaterad och jag ser det som en del av mitt liv att ta del av och värdera information, det är också en fantastisk möjlighet."

"Jag har än så länge medvetet valt att inte skapa Facebook- eller Twitterkonton. Det har mycket att göra med min yrkesroll, vi tittar just nu på vilken strategi SJ ska ha i sociala medier - vad kunder förväntar sig att få från oss där, vilka forum vi ska befinna oss i och hur vi ska få kontakt med morgondagens resenärer. Så jag kommer nog snart att finnas där."
Dold talang: "Jag vet inte om den är så dold, men jag brukar snabbt kunna ställa till med stora fester. Jag tycker att det är kul att laga maten och fixa och planera.

Elisabeth Lindgren

Ålder: 46 år.
Familj: Man och en son på 4 år.
Medievanor: "En vanlig morgon bläddrar jag igenom och försöker läsa DN, SvD och DI. Jag lyssnar alltid på nyhetsmorgon i P1 på väg till jobbet. På webben blir det oftast Aftonbladet och de stora sajterna med snabba nyheter. Jag lyssnar mycket på P1, på God morgon världen och Konflikt, och tittar på Kunskapskanalen. Jag är en sådan person som bör vara uppdaterad och jag ser det som en del av mitt liv att ta del av och värdera information, det är också en fantastisk möjlighet."
"Jag har än så länge medvetet valt att inte skapa Facebook- eller Twitterkonton. Det har mycket att göra med min yrkesroll, vi tittar just nu på vilken strategi SJ ska ha i sociala medier - vad kunder förväntar sig att få från oss där, vilka forum vi ska befinna oss i och hur vi ska få kontakt med morgondagens resenärer. Så jag kommer nog snart att finnas där."
Dold talang: "Jag vet inte om den är så dold, men jag brukar snabbt kunna ställa till med stora fester. Jag tycker att det är kul att laga maten och fixa och planera.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt