Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi har en bit kvar"

Publicerad: 5 Februari 2009, 09:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Metro Sverige gjorde en vinst före skatt under 2008 och senaste Orvesto visar en ökad räckvidd för Metro - utom i Stockholm. Metro Sveriges vd Andreas Ohlson är "ganska nöjd" med året och ifrågasätter Sifos Stockholmssiffror.


- Räckvidden var kanonbra förutom på en punkt - Stockholm. Jag kan inte förstå räckvidden kan backa under en period med minskad konkurrens, lägre returer, intakt upplaga och fina siffror i Orvesto dag, säger Andreas Ohlson.

Metro ökade räckvidden ganska rejält i Göteborg, Skåne och Riks, men i Stockholm pekade det nedåt med 4 procent.

- Det ser ut som en plump i protokollet för Orvesto. Det skulle förvåna mig mycket om vi inte ser en vändning i nästa omgång, säger Andreas Ohlson.

Han är även positiv till Metro Sveriges senaste resultat.

- Vi är ganska nöjda och tycker att vi har kommit en bra bit på väg under 2008. Vi har nått en vinstmarginal på 10 procent inklusive online, men vi har en bit kvar till målet på 15 procents vinstmarginal, säger Andreas Ohlson.

Metro Sveriges omsättning landade på 200 miljoner kronor för fjärde kvartalet, vilket var 17 procent lägre än ifjol. Andreas Ohlson förklarar tappet med nedläggningen av Metro Bostad.

- Räknar vi bort Metro Bostad nådde vi samma omsättning som ifjol. Trots att det varit ett tufft kvartal med en fallande platsmarknad har vi nått en nolltillväxt.

Vinsten före skatt på 40 miljoner kronor, var betydligt bättre än fjolårets tapp på 36 miljoner kronor. Sett till helåret var vinsten före skatt 82 miljoner kronor.

- Om man räknar bort alla engångsposter har vi ökat vinsten med 70 procent på helåret. En anledning är att 15 procent av våra intäkter kommer från annat än annonsering i gröna Metro och de intäkterna har ökat med 30 procent, säger Andreas Ohlson.

De alternativa intäkterna handlar bland annat om sampling, online och Club Metro-aktiviteter. Metro ska fortsätta att investera online i år, men det blir inga nya Metro-sajter.

- Vi ska fokusera på att bygga trafik till våra sajter och att utveckla vårt mobila erbjudande med Club Metro. Det är en perfekt plattform med snart 100 000 mobilnummer, som vi kontinuerligt kan skicka ut erbjudanden till, säger Andreas Ohlson.

Vad tror du om resultatet i år?

- Jag kan inte säga något om det eftersom vi är börsnoterade, men det är klart att en annonsfinansierad tidning som Metro påverkas när världen genomgår en av historiens största finanskriser.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.