Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Vi har aldrig haft så stark redaktion som i dag”

Publicerad: 19 September 2009, 06:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Peter Fellman tar i november över som chefredaktör på Dagens Industri. För Dagensmedia.se berättar han om hur det gick till när han hamnade i Sverige och om sin förkärlek till ”Idol”.


När Dagensmedia.se når Peter Fellman sitter han på cykeln på väg till jobbet. För ett par veckor sedan utsågs han till chefredaktör på Dagens Industri efter Gunilla Herlitz som istället tar över på Bonnierkollegan Dagens Nyheter. Hennes företrädare på DI, Hasse Olsson, var chefredaktör i drygt 20 år.

Blir du lika långvarig?

– Det är läskigt att tänka så. Det här är något av ett drömjobb för mig så jag funderar inte över var jag kommer att vara om 5-10 år. Nu är det det här som gäller.

Du har varit på DI i tio år, ganska lång tid – vad är så bra med DI?

– Gillar man ekonomijournalistik, och det gör jag, så har jag svårt att se vilken annan arbetsplats som skulle vara bättre än DI. Vi har förmånen att gå ekonomisk bra och då finns en större frihet att göra saker som man tror på. Exempelvis så hade vi nog inte kunnat göra Dimension om vår ekonomi var risig. Vill man något och har idéer så finns det nästan alltid utrymme att genomföra dem på DI.

Ett av de större scoopen i karriären var när Peter Fellman efter bara några månader på DI tillsammans med kollegan Janne Wäingelin knäckte att Pharmacia Upjohn och

Monsanto skulle slås ihop. Ett liknande scenario gav honom också jobbet på DI.

– Under anställningsintervjun frågade Hasse Olsson vad jag skulle toppa tidningen med. Jag var på Reuters då och vi pratade mycket om fusioner och dessutom hade jag koll på vad som hände i Finland. Så jag sa att slå ihop Tieto och Enator skulle vara en perfekt kombination, och några dagar senare gick de ihop.

Hur tycker du att ekonomijournalistiken har utvecklats under dina år på DI?

– Vi har fått mycket kritik de senaste åren för att vara väldigt negativa och ganska svart-vita. Och vi får ibland kritik för att vara oseriösa, men jag tycker verkligen inte det. Även i en svår lågkonjunktur har vi jobbat på att samla de positiva undantagen.

– Jag tycker att vår journalistik har utvecklats till att blir mer högkvalitativ och vi har aldrig haft en så stark redaktion och så bra produkt som i dag. Men jag tycker att vi ska ha mera skratt i tidningen och vi ska fundera över hur vi ska kunna göra det. Lite mer lättsamma grejer som de vanligaste namnen i näringslivet tycker jag är kul.

På DI har Peter Fellman haft tjänster som reporter, nyhetschef, editionschef och nu senast redaktionschef. Dessförinnan hette arbetsplatsen Reuters. Men som hemmahörande i Finland har han jobbat för de flesta typer av medier – radio, tv, tidningar och nyhetsbyrå. Flytten till Sverige gick via småstaden Jakobstad i Österbotten.

– Jag och min fru hade flyttat tillbaka till staden där vi båda har rötter. En dag när vi var ute på lunch upptäckte vi att vi kände alla vid alla bord. Vi var 30 år och hade två barn, jag jobbade på lokaltidning och hon på Finnair, och då kände vi att det var dags för något annat. Hon hade bott i Stockholm tidigare så då tänkte vi att vi flyttar dit.

Som journalist är Peter Fellman, som snart fyller 46 år, en fullfjädrad mediejunkie. Dagen börjar med Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och DI. Därefter blir det sajter som E24, Aftonbladet, Expressen, Dagens Media, Resumé och Di.se så klart. Men också Affärsvärlden och Veckans Affärer. Mindre väntat i sammanhanget är TV4:s ”Idol”.

– Jag säger att jag tittar på det på grund av barnen, men det är lika mycket för min egen skull. Jag tycker det är bra tv och kan helt enkelt inte låta bli.

Jag måste ju också fråga om du har någon dold talang?

– Jag tycker att har man en talang ska man inte dölja den. Jag berättar nog rätt snabbt för världen om eventuella talanger – jag kanske borde lära mig att hålla tyst så att jag kan svara på sådana här frågor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.