Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi hade aldrig kunnat drömma om sociala medier"

Publicerad: 20 Maj 2008, 13:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Varje dag fram till 10-årsjubilet publicerar vi en artikel där ni får möta personer som varit med i Dagens Media. Först ut är Daniel Collin, då marknadschef på SvD, i dag vd för Mediaedge CIA.


Daniel Collin 1998 och 2008. Vad är det mest spännande som hänt i mediabranschen mellan åren 1998-2008?-Det är utan tvekan utvecklingen på nätet. Framförallt de sociala medierna hade vi aldrig kunnat drömma om skulle vara så stora, eller ens existera för 10 år sedan.

-Även om Internet fanns så tänkte man fortfarande i traditionella nyhetstermer. Då var det endast de etablerade medierna som var stora och resten av Internet var mer som en enda stor eniro-katalog som man använde som ett uppslagsverk. Det var ingen som hade kunnat ana att vi 10 år senare skulle möta våra vänner ute på Internet.

Vad har Dagens Media betytt för dig?-Redan från början fyllde Dagens Media ett stort tomrum i medielandskapet och har bara blivit bättre och bättre. Innan Dagens Media kom så fanns det bara Resumé, vilken främst vände sig till kreatörer. Men mediabranschen är större än så vilket Dagens Media tidigt förstod.

-Dagens Media har lyckats befästa sin plats i sin nisch och står i dag ohotade skulle jag våga påstå. Anledningen till att det gått så bra är att tidningen kompletterade de medier som redan fanns och hela tiden har fortsatt att utvecklas.

Vad gör du om 10 år?-Jag är kvar i ankdammen, eller fågelbadet om du vill. Jag trivs verkligen i mediebranschen och just nu händer det dessutom oerhört mycket spännande. Mediebyråer och PR-byråer behöver ständigt definiera och positionera sig gentemot varandra och de som inte hänger med kommer att försvinna.

Linda Cederberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.