Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi gör för dåliga upphandlingar"

Publicerad: 13 maj 2009, 07:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Sveriges Annonsörer och Reklamförbundet har tagit fram nya rekommendationer för hur pitcher bör gå till. "I Sverige har vi för korta samarbetsperioder och det beror på att vi gör för dåliga upphandlingar", säger Sveriges Annonsörers byråvalskonsult Max Apéria.


Enligt en undersökning som Dagens Media gjorde hösten 2007 spenderar en stor svensk reklambyrå upp till 20 miljoner kronor per år på att pitcha och i snitt lägger byråerna mellan 100-500.000 kronor och 200 timmar på varje upphandling. Samtidigt var många byråer kritiska till hur pitchandet gick till.

I februari inledde Sveriges Annonsörer och Reklamförbundet diskussioner om hur det dåvarande pitchrekommendationerna kunde skrivas om. Nu är man klar. Dokumentet är skrivet av Max Apéria i samförstånd med Reklamförbundet.

- Det här är bättre för båda parter. Det ger byråerna en bättre chans att prestera och skapa förtroende och ett bättre beslutsunderlag för uppdragsgivarna, säger Max Apéria.

Det nya i dokumentet är rekommendationer för hur behovsanalys, urvalsprocess och pitchuppgift bör se ut.

- Det slarvas en del där ute. Dessutom var de tidigare rekommendationerna inriktade på ett tävlingsmoment, en kampanjuppgift, och det är inte bra, säger Max Apéria.

I det nya dokumentet föreslår parterna dessutom att annonsörerna ska ersätta byråerna om de måste "lägga ned ett stort antal arbetstimmar för att kunna lösa uppgiften på ett tillfredsställande sätt".

- Det höjer också statusen på upphandlingarna. Byråerna har varit med om många konstiga upphandlingar, säger Max Apéria.

- Skälet till att göra en bra upphandling är ett långvarigt partnerskap. Vi har för korta samarbetsperioder om man jämför med Tyskland och England, och det beror på att vi har för dåliga upphandlingar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.