Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi går med vinst"

Publicerad: 3 Februari 2009, 05:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Naked Sverige har skrivit avtal med flera kunder och letar nu efter personal. Byrån har också hunnit genomföra en kampanj för vodkatillverkaren Grey Goose. "Vi har fått en flygande start", säger grundarna Fredrik Svensson och Johan Falk.


Johan Falk och Fredrik Svensson nobbade toppjobb på Publicis och lämnade chefsposterna på Starcom i början av oktober. Efter stort hemlighetsmakeri stod det klart att de skulle dra igång strategibyrån Naked i Sverige. Tanken är att även expandera till Finland och Baltikum.

Naked är en kanaloberoende strategibyrå, som inte producerar reklam eller bokar medieutrymme. Sverigekontoret har varit igång sedan den 1 december. Enligt grundarna har fått in ett par kunder, bland annat vodkamärket Grey Goose.

- Vi är positivt överraskade av hur stor marknadens efterfrågan på en kanaloberoende och objektiv kommunikationspartner tycks vara. Vi hade förväntat oss att vi skulle få kriga lite för att skapa en förståelse för varför Nakederbjudandet behövs, men marknaden är mer mogen för kanaloberoende, objektiv kommunikationsrådgivning än vad vi vågat hoppas på, säger Johan Falk.

I likhet med många andra konsulter säger de att lågkonjunkturen kan gynna deras affärsmodell eftersom många annonsörer ser över sitt arbetssätt och sina konsultrelationer.

- Behovet av samordning mellan olika kanaler i syfte att optimera kommunikationen kommer öka och det skapar utrymme för vårt kanaloberoende erbjudande. Dessutom tror vi att överflyttningen av pengar till digitala medier kommer att snabbas på av lågkonjunkturen eftersom det går att hitta riktigt kostnadseffektiva lösningar i dessa kanaler, säger Fredrik Svensson.

Sedan starten har Naked tagit fram ett kommunikationskoncept för sprittillverkaren Grey Goose. Dessutom genomfördes nyligen en kampanj då man anlitade en festfixare för att arrangera ett antal "hemmafester", i en våning på Östermalm. Ett hundratal personer bjöds in till lägenheten, där Grey Goose serverade drinkar.

Festerna har, förutom i sociala medier, uppmärksammats i tidningar som DN På Stan. Dessutom bloggade arrangören om festerna, och annat, på Stureplan.se.

- Det som är kul med det projektet är att konceptet är på väg att plockas upp på europeisk nivå, säger Johan Falk.

Enligt grundarna har Naked dessutom skapat en kommunikationsstrategi för en global lansering av en än så länge hemlig internettjänst, samt skrivit kontrakt med två andra kunder, som dock inte är offentliga än. Diskussioner pågår med många fler, säger de.

Samtidigt letar Naked efter personal och räknar med att börja rekrytera under det första kvartalet.

- Vi letar efter "brilliant misfits", personer som redan är i branschen, men tycker att det dominerande arbetssättet i branschen bör utvecklas, säger Fredik Svensson.

Hur går det ekonomiskt?

- Vi gör en hyfsad vinst vår första månad, säger Johan Falk.

Naked grundades i London för åtta år sedan. I dag har byrån kontor i ett tiotal länder, inklusive Amsterdam, Sydney, New York, Paris och Oslo.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.