Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi är vassare än kvällspressen"

Publicerad: 5 November 2008, 05:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Margreta Atladottir, ny chefredaktör på Nöjesguiden, berättar om hur hon ska vända tidningens räckviddsras.


Som Dagens Media berättade igår slutar Hannes Dükler som chefredaktör på Nöjesguiden.

- Från ägarna finns det en önskan att ha tjejer mellan 18 och 24 som främsta målgrupp och då känner jag inte att jag är rätt person att leda den utvecklingen, säger han.

Hans ersättare blir 23-åriga Margret Atladottir, för närvarande vikarierande redaktionschef på samma tidning.

- Jag började min journalistiska bana här år 2005, som klubbredaktör i Malmö, så det känns jätteroligt bli chefredaktör på det ställe jag en gång startade, säger hon.

Margreta Atladottir säger att hon planerar att introducera nya bevakningsområden, rekrytera nya medarbetare och lägga mer krut på nätet. Det kommer dock dröja tills nästa år innan läsarna märker av några större förändringar, säger hon.

- Ingenting är spikat, men jag har pratat lite om att ta in mer relationer, sex och hälsa.

Nöjesguiden rasade i räckvidd i senaste Orveston. Samtidigt har kvällspressen biffat upp sin helgbevakning och nätet tar andelar. Hur ska du locka tillbaka läsarna?

- Jag tycker att det är ganska roligt att kvällspressen har börjat med de här nya helgbilagorna. De ser okej ut men de verkar tilltala en målgrupp som är äldre än den jag vill nå. Samtidigt tycker jag att våra skribenter och redaktörer är vassare, vi är inte så tillrättalagda.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.