Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi är jäkligt stolta"

Publicerad: 25 Februari 2009, 15:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Idag fyller Kanal 5s systerkanal Kanal 9 två år. "Det har gått lite bättre än vad vi har planerat för, både tittarmässigt och intäktmässigt", säger vd Jonas Sjögren i en intervju med Dagensmedia.se.


Jonas Sjögren. Kanal 9 har i år ökat tittartidsandelen i huvudmålgruppen 30-59 år med knappt 60 procent. Det gör att kanalen idag är Sveriges tionde största kanal i både 30-59-år och i hela befolkningen, där Discovery har passerats (se tabellerna nedan). I år är siktet inställt på att gå om Discovery även i målgruppen 30-59.

- Vi är jäkligt stolta över att på så kort tid ha lyckats bygga upp en så etablerad kanal, säger Jonas Sjögren, vd på Kanal 5 och Kanal 9, och fortsätter:

- Vi hade tidigare en enkanalstrategi och därför blev det en kulturell omställning när vi startade Kanal 9. Det är kul att kunna visa att vi klarade detta. Chefer och medarbetare har gjort ett jäkligt bra jobb. Vi har inte anställt så många extra, utan kanalen har drivits helt integrerat från början.

Många bedömare och konkurrenter var skeptiska till Kanal 9 när kanalen startade för två år sedan.

- Många dömde ut oss och sade att det här klarar ni aldrig av. Att säga en sådan grej till mig är som att hälla tändvätska över en brasa, så den extra energin tackar vi bara för.

Har Kanal 9 hittat rätt i sin position?

- Ja, jag tycker det. Jag tycker att den hamnade där vi ville ha den, i den luckan vi såg. I år har vi valt att investera ännu mer i kanalen än under 2008, så den ska fortsätta att växa, kanske upp emot 30 procent.

Är Kanal 9 lönsam idag?

- Nej, det är den inte, men planen var inte att den skulle vara lönsam på två år. Enligt planen ska vi vara lönsamma efter tre år, och vi ligger idag lite bättre till än planerat.

Hur ser det ut försäljningsmässigt i år?

- Trots att det är en tuff konjunktur så är Kanal 9 slutsåld under första kvartalet. Det rullar på bra.

Och Kanal 5?

- Det rullar också på, men vi har valt att koncentrera våra programinvesteringar från vecka tio och framåt. Vi har medvetet tagit det lite lugnare under januari och februari.

Finns det planer på att starta ytterligare en syster till Kanal 5 och Kanal 9?

- Nej, i dagsläget har vi valt att satsa de pengarna på Kanal 5, Kanal 9 och online. Om man ska starta en kanal i dag är man beroende av ett tillstånd i marknätet och att kunna få avtal med andra operatörer. Så i dagsläget är det svårt att kunna starta en kanal om den också ska bli lönsam.

Så om ni ska hitta nya pengar måste ni ut mer på nätet?

- Ja, det är ett tillväxtområde. Online-intäkterna är idag små i relation till tv-intäkterna, men om man betraktar den affären som att det "inte är någon idé" så kommer de små pengarna aldrig att bli stora pengar.

- Men självklart är Kanal 5 den stora basaffären, och vi ser också hur Kanal 9:s intäkter ökar kraftigt år efter år. Vi tror också på regional reklam, som också är ett tillväxtområde.

Många sparar pengar i dessa tider - planerar ni att göra er av med personal?

- Nej, det finns inga planer på uppsägningar, däremot kan det vara ett och annat vikariat som inte har förlängts.

- Vi har i stället valt att koncentrera programinvesteringarna hårdare till de perioder där vi tror att det är större efterfrågan. Vi tittar även på andra kostnadsposter. Självklart försöker vi spara och effektivisera, det kan exempelvis röra sig om hur vi reser. Vi är självklart inte immuna från vad som händer i omvärlden.

Sveriges största tv-kanaler, 1 januari - 19 februari 2009, målgruppen alla 3-99 år:

1. SVT1 2. TV4 3. SVT2 4. TV3 5. Kanal 5 6. TV6 7. TV4 Plus8. Barnkanalen/Kunskapskanalen 9. SVT24 10. Kanal 9

Sverige största tv-kanaler, 1 januari - 19 februari 2009, målgruppen alla 30-59 år:

1. SVT1 (20,9 procent)2. TV4 (20,6 procent) 3. TV3 (8,0 procent) 4. Kanal 5 (7,3 procent) 5. SVT2 (6,8 procent) 6. TV6 (4,3 procent) 7. TV4+ (4,2 procent) 8. Barnkanalen/Kunskapskanalen (2,2 procent) 9. Discovery (2,2 procent) 10. Kanal 9 (2,1 procent)

Källa: MMS

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.