Nyheter
"Vi är ingen E24-konkurrent"
Publicerad: 2 september 2008, 11:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
I dag var det premiär för relanserade SvD Näringsliv på nätet. Enligt SvD är sajten slutsåld. "Näringsliv är en så central del av SvD som tidning så det blir konstigt att inte ha den på sajten", säger Martin Jönsson, chef för SvD.se.
MS
Martin Schori
SvD Näringslivs nätdel skrotades för knappt tre år sedan för att lämna plats för Schibsteds DI-utmanare N24 (som senare skulle byta namn till E24). Nu ska dock de båda sajterna dela på uppmärksamhet och annonspengar. Men enligt Martin Jönsson finns det ingen risk att de äter av varandra:
- E24 och Näringsliv skiljer sig innehållsmässigt och prioriteringsmässigt, men det är klart att de överlappar. Det gör alla affärssajter.
Blir det inte så att ni konkurrerar om både läsare och annonspengar?
- Nej, vi kompletterar varandra. Schibsted har två affärssajter, Bonnier har sex. Vi får ett bättre erbjudande mot annonsörer och läsare.
Sajterna ska driva trafik till varandra. Dessutom försöker de undvika dubbelarbete genom att, till exempel, SvD Näringsliv länkar till E24s börstjänst, säger Martin Jönsson.
- SvD Näringsliv på nätet har efterfrågats från både läsare och annonsörer och nu fyller vi hålet. Det är större förvirring att den inte har funnits.
Samtidigt startar SvD ett samarbete med Auto Motor & Sport och Metro Teknik. Dessutom förser SvD Metro.se med ekonominyheter.