söndag2 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi är i stormens öga"

Publicerad: 16 september 2008, 11:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40

De svenska bankerna har drabbats hårt av finanskrisen i USA. Swedbank är en av de banker som har störst fordringar hos Lehman Brothers, som nyligen kollapsade. Dagens Media har frågat tre marknadschefer på svenska banker om hur krisen påverkar deras aktiviteter.


MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se

MS

Martin Schori


Tomas Björklund och Odd Eiken. Swedbank har så kallade säkerställda fordringar på Lehman Brothers som uppgår till runt 8,5 miljarder kronor. Samtidigt har banken 202 miljoner kronor i osäkra fordringar, merparten där är obligationer.

Fredrik Lundberg, marknadschef för Swedbank Privat, säger att det är för tidigt att säga hur krisen påverkar hans mediebudget.

- Men vi har inte fattat några andra beslut än de som ligger sedan tidigare.Vi ligger kvar med vår plan.

Hur har tidigare lågkonjunkturer påverkat er?

- Vi tittar alltid på vad som händer i omvärlden. Men som jag sa, det som händer nu har inte föranlett till några nya beslut från vår sida.

SEB har fordringar hos Lehman Brothers på totalt 600 miljoner kronor, säger kommunikationsdirektören Odd Eiken.

- Totalt har vi krediter på 1.600 miljarder så en kreditförlust på 600 miljoner är helt obetydlig. Men det är klart att den sekundära effekten, att all världens marknader går ner och att aktiemarknaden går ner med 5 procent om dagen, påverkar alla, säger Odd Eiken.

Exakt vad det får för betydelse för SEBs marknadsföring och planerade aktiviteter är oklart.

- Just nu befinner vi oss i stormens öga, så det är lite tidigt att säga. Det påverkar oss såtillvida att vi inte vet nu vilka produkter och tjänster som marknaden kommer att efterfråga om ett halvår.

För Nordeas del blir det inga omedelbara förändringar i marknadsföringen.

- Det påverkar oss inte alls som det ser ut för tillfället. Vi hade inte så stora fordringar hos Lehman Brothers jämfört med de andra bankerna och vi har inte bedömt det som någon katastrof som kommer att förändra vår strategi, säger Tomas Björklund, marknadschef på Nordea.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev