Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Veteran får nya kläder

Publicerad: 11 Januari 2007, 09:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Siktet är inställt på en modernare stil när medlemstidningen för Sveriges Pensionärsförbund synas i sömmarna. För att möta den kommande fyrtiotalistgruppen inriktar sig Veteranen på djupgående journalistik i bostadsfrågor, arbetsliv för äldre och åldersdiskriminering.


- Våra läsare är en snabbt växande grupp och det är oerhört viktigt att Veteranen skriver sådant som andra medier ofta missar att ta upp. Bland annat fortsätter vi diskussionen om pensionssystemet, säger Ingrid Lindgren, ny chefredaktör på Veteranen.

Tidigare var Margareta Beckérus chefredaktör.I samband med att produktionen tas hem anställs layoutaren Anna Rask. Hon har bland annat arbetat för Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och driver företaget Parola HB. Tommy Säflund gör den nya formen till tidnignen.

Sedan förra TS-mätningen, då Veteranen gavs ut i 186.100 exemplar, har antalet läsare ökat med ett par tusen, enligt Ingrid Lindgren. Antalet sidor har vuxit från 46 till 80 de senaste fyra åren. Annonsförsäljningen slog nytt rekord på 12 miljoner kronor förra året. Tidningen kommer ut en gång i månaden och priset på en helsidesannons ligger på cirka 36.000 kronor.

- Vi är i ett väldigt tidigt stadium så jag vill inte ge några konkreta idéer än, ifall vi ändrar oss, säger Anna Rask, layoutare på Veteranen.

Den grafiska utformningen ska vara klar under våren.

Karin Grahn-Wetter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.