Nyheter
Vertikal lägger ned
Publicerad: 9 september 2008, 12:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
Skidtidningen Vertikal har dragits med stora kostnader och klena annonsintäkter under det dryga år som den funnits på marknaden. Efter att chefredaktör Alvaro Susena tidigare i veckan slutade läggs tidningen nu ner. "Sommaren tog kål på oss", säger Robert Swartling på Swartling & Wranding Media som gav ut tidningen.
HW
Henrik Widell
Vertikal var helt beroende av annonsintäkter då upplagan delades ut gratis till återförsäljare av skidutrustning.
- Det kan finnas förutsättningar att driva den här tidningen på vintern men våren och sommaren har tagit kål på oss. Det allmänna marknadsläget tillsammans med två dåliga vintrar har gjort att vi gått ganska mycket back. Nu har vi valt att sluta ta de kostnaderna, säger Robert Swartling.
Han tror också att annonsörerna har betraktat Vertikal som ett komplement till konkurrenterna Åka Skidor och Brant, och att de på grund av dålig försäljning till följd av de snöfattiga vintrarna har avvaktat med att annonsera i Vertikal.
- De släpper inte de medierna där de alltid har gått och då har vi hamnat i en moment 22-situation. Vi kan inte göra en kvalitativ expansiv tidning med noll pengar.
Var det kanske för mycket med tre skidtidningar på marknaden?
- Det vet jag inte. Brant har aldrig gått med vinst. Det är mer av ett hobbyprojekt. Vi hade expansiva planer och siktade på en betydligt mer kvalitativ produkt, men de kör vidare.