Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Veckans kampanj:Volvo vill bli gröna

Publicerad: 12 Maj 2008, 04:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Volvo vill stärka sin miljöprofil med en varumärkesbyggande kampanj. Den går nu tungt i svenska medier, men ska även rulla internationellt. <b>Se filmen på Dagensmedia.se</b>.


- Det här är till stor del en varumärkeskampanj. Volvo vill sätta ner foten och tala om att de jobbar hårt med miljöfrågan. Volvo har gjort det i många år, men har inte lyckats kommunicera det tillräckligt bra. Den här kampanjen är viktig och stor för Volvo, säger Meta Ågren, projektledare för Volvo på Forsman & Bodenfors.

Volvo har sedan länge betonat sitt säkerhetsarbete och det är också utgångspunkten för miljökampanjen.

- Språngbrädan är att Volvo har varit världsledande på säkerhet i 80 år och att det finns ett tydligt släktskap mellan miljö och säkerhet eftersom båda handlar om omsorg om individerna. Vi tror att Volvo därför kan tala om miljö på ett trovärdigt sätt. I förlängningen vill vi också berätta om Volvos miljöbilar, säger Jacob Nelson, copy på Forsman & Bodenfors.

Kampanjen ska gå brett i tv och på bio, i dagspress, magasin och på webben. Mindshare står för medistrategin och Forsman & Bodenfors är reklam- och webbyrå. Annonserna är till stor del textbaserade.

- Annonserna ska fungera på två sätt. Om man är mer intresserad än genomsnittet får man verkligen veta vad Volvo har gjort och gör för miljön. Om man inte är lika intresserad och bara ser annonsen så indikerar i alla fall textlängden att Volvo jobbar mycket med miljö, säger Jacob Nelson.

Projektgrupp på Forsman & Bodenfors:Meta Ågren, projektledare; Cris Schmoldt, produktionsledare; Johan Eghammer och Mikko Timonen, ad; Jacob Nelson, copy; Jerry Wass, formgivare; Mathias Appelblad, web director; Charlotte Most, byråproducent; Sophia Lindholm, webbproducent; Emelie Gustafsson, planner.

Mediebyrå: MindshareProduktionsbolag: Jesper Kouthoofd IncRegissör: Jesper KouthoofdProducent: Katharina BerggrenPostproduktion: The MillFotograf (Print): Henrik Halvarsson, Lasse Kärkkäinen.Musik: Volvo GlobeMusic Supervisor: Macke Bergkvist, Artist: Riviera, Composer: Jonas QuantLjud: Jungle, RivieraRepro: Factory F&BRetusch: Touch meOriginal: Factory F&B

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.