Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Veckans Kampanj: Skandias test ska göra pensioner lustfyllda

Publicerad: 5 Januari 2007, 11:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Skandia passade på när utomhusreklamen var billig och kör en större kampanj med ett test där svenskarna får visa hur mogna de är. En av frågorna är: lyder: tänker du på din uppväxt eller schyssta kläder när du hör ordet Acne.


Syftet med utomhuskampanjen är den samma som för tv-delen, förklarar Johan van der Schoot, copy på Skandias reklambyrå Garbergs.

- Det handlar om att stärka associationen mellan pensioner och Skandia och driva besökare till sajten där de kan göra hela mogenhetstestet. Utomhuskampanjen är delvis styrd av att Skandia kunde göra ett väldigt bra köp. Få väljer att anonsera runt helgerna.

Bakgrunden till kampanjen är att itp-avtalen har gjort om och fler behöver välja bland tjänstepensionslösningar. Flera andra försäkringsbolag är ute annonserar. Johan van der Schoot nämner bland annat AMF, Folksam och SEB. Om tänket bakom Skandias kampanj säger han:

- Ett sätt att ta upp pensioner är att skrämmas, du får mindre att leva av. Det är negativt drivet, vi har försökt tänka åt andra hållet. Vi vill visa att Skandia finns som samtalspartner och om du är mogen att prata pension kan du prata med oss.Utomhusdelen är stramt formgiven och visar i stort ett frågeformulär med lite copy och sloganen Mogen nog att prata pension?

- Vi ville att testet ska vara i fokus. Så har vi försökt rama in det på ett värdigt sätt.

Mogentestet är också en av de första delarna i Skandias nya reklam, som inte enbart har som syfte att tvätta bort skandalstämpeln.

- Det här är del två. Vi har lämnat rykteskampanjen, förtroende kurvan för Skandia har vänt uppåt. Det var dags att lämna det ursäktande spåret och bli mer framtålutade, offensiva och lustfyllda.

Skandias mediebyrå är Initiative Universal.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.