Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Veckans kampanj: SBAB charmar kunderna med pizza

Publicerad: 17 April 2008, 03:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

SBAB har rullat igång en kampanj med Luigi och hans pizzeria i huvudrollen. Med payoffen Bra ränta och flyttpizza till alla vill SBAB utmana storbankerna med charm. <b>Se filmen på Dagens Media</b>.


- Det här är ett av många sätt att vara lite extra schyst. De förstår hur det är att flytta och att det är bra att bjuda vännerna på flyttpizza då. De har tecknat avtal med ett företag som ser till att pizzorna levereras hem, säger Kjell Månsson, projektledare på Åkestam Holst som står bakom kampanjen.

Filmerna har producerats av Esteban och den första rullar nu i bland annat TV3, TV4, Kanal 5 och TV6. Kampanjen pågår fram till midsommar.

- Vi får bekanta oss med Luigi och hans pizzeria. På pizzerian finns även SBAB-anställda som hjälper till. Luigi är inte så nöjd med hur de gör pizzor, men de är bra på bolån, säger Kjell Månsson.

Åkestam Holst, som tog över huvudbyråskapet efter Le Bureau för ett och ett halvt år sedan, har fortsatt på SBABs tidigare reklamtema, men med viss justering.

- Vi har försökt vara lite mindre skrikiga. SBAB ska fortfarande stå på barrikaderna och utmana storbankerna men med ett lite charmigare tonläge. Det viktiga nu är att flytta fokus från kriget med storbankerna till kunderna, säger Kjell Månsson och fortsätter:

- Räntan i kampanjen är konkurrenskraftig och SBAB ska fortsätta att utmana på pris, men marginalerna är mindre för alla nu och då blir det viktigare hur man är mot kunderna.

Kampanjen går också utomhus i Stockholm och Göteborg. Om några veckor drar den igång i radio ibland annat Mix Megapol, Lugna favoriter, Rix FM och Bandit. Dessutom löper en webbkampanj fram till midsommar med banners på sajter som Aftonbladet, Dn, Msn och Hemnet.

- Traditionellt sätt tilltalar SBABs reklam relativt sett yngre människor. Den kommunikativa målgruppen är 25-45-åringar som ska skaffa första eller andra bolånet och inte har hunnit bli bästis med storbanken, säger Kjell Månsson.

Arbetsgrupp Åkestam.Holst:Johan Landin, AD; Filip Laurent, copywriter; Paul Collins, web director; Lotta Person, original/formgivning; Petter Hanberger, ad-ass; Stina Källquist, ateljé-ass; Dan Landin, Planner; Bella Müller, produktionsledare; Kjell Månsson, projektledare

Produktionsbolag för filmen är Esteban:Olof Barr, producent; Markus Ernerot och Alex Brügge, regi; Kalle Ekeblom, produktionsledare och Carl Sundberg, fotograf

Se filmen på Dagens Media.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.