Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Veckans Kampanj: Molekyl skickar fejkade tidningssidor till suv-ägare

Publicerad: 26 Januari 2007, 12:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Dm-byrån Molekyl jublade när vinterns första snö föll i förra veckan. Deras inplanerade dr-kampanj för Volkswagen Touareg innehåller en fiktiv tidningssida som beskriver snö- och trafikkaos. "Tio plus och barmark hade förtagit lite av effekten i kampanjen", säger Peter Axelsson, copy på Molekyl.


Kampanjtemat är Det finns inget dåligt väder, vilket ska anspela på att med en Touareg tar man sig fram oavsett väder. Dr-kampanjen består av tre enheter. En tidningssida från den påhittade tidningen Sveriges Nyheter som i bild och ord visar på snökaos där bilar sitter fast i snödrivorna. Fastsatt med ett gem på tidningssidan sitter ett följebrev från den lokale Volkswagenhandlaren som bjuder in att provköra nya Touareg. Den tredje enheten är en informationsfolder om bilen.

- Det är första gången vi använder oss av manéret med påhittade nyheter och det lyfter kampanjen en dimension. Genom tidningssidan kan vi lyfta fram bilens fördelar genom att ställa dem emot vädrets nackdelar.

Det är de lokala återförsäljarna som står som avsändare i följebrevet och Peter Axelsson menar att det ger en helt annan känsla än om kampanjen gått ut centralt.

- Det ger kampanjen en stark lokal prägel och det är ju något man alltid eftersträvar i en kampanj, att få den att kännas så unik som möjligt.

Hur vågade ni planera en sådan här kampanj med tanke på det oberäkneliga svenska vintervädret?

- Ja det kan man ju fråga sig. DDB är huvudbyrå och de tog fram en idé i höstas som grundade sig på att det är olagligt att köra terräng i Sverige. Det som ligger närmast är riktigt uselt vinterväder och med facit i hand har det varit ganska vintrigt i Sverige överlag de senaste åren. Sedan fick vi skrämselhicka när det var tio grader varmt förra veckan, men nu blev ju tajmingen otroligt bra.

Vad tänkte du förra vecka när snön började falla?

- Då blev jag riktigt glad. Vi vill ju att folk ska prova bilen när vädret är som sämst så att de verkligen får se vad den går för.

Kampanjens syfte är att uppmärksamma att en ny Touareg har kommit ut och att få kunderna att provköra den.

Utskicket gick ut i början av veckan och sista laddningen går ut idag. Det skickades till Touaregägare och suv-ägare i allmänhet.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.