Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Veckans kampanj: KPA Pension manar till handling

Publicerad: 2 Maj 2008, 14:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

I höstas tog Peacock över KPA Pension från Abby Norm. I måndags var det premiär för det nya maneret, som är en uppmaning att sluta snacka och börja agera. Tv och webb är huvudmedier. Se filmen på Dagensmedia.se.


Reklamfilmen, som är inspelad i Kiev, visar en grupp barn som beslutar sig att ta framtiden i egna händer. Filmen leder till sajten Slutasnacka.se, där besökarna uppmanas att starta aktionsgrupper i frågor som berör dem. KPA Pension tar sedan på sig att sprida budskapet. I ett reportage som lagts ut på Youtube, försöker radioprofilen Kjell Eriksson stoppa buteljerat vatten. Andra grupper på Slutasnacka.se uppmanar folk att sluta köpa fiskpinnar, att samåka till jobbet och att duscha mindre.

Johan Sandegård är strateg och projektledare på Peacock:

- Etiska företag har ofta en tendens att kommunicera saker som visserligen är gräsliga, men som ligger långt bort geografiskt och som människor därför har svårt att identifiera sig med. Med den nya strategin ska KPA Pension bli angelägna för alla genom att utgå från det lilla i stället för det stora.

- Det finns en ödmjukhet i KPA Pensions inställning som jag uppskattar. Att spara etiskt är bara ett sätt att engagera sig, på Slutasnacka.se uppmuntras även andra sätt att göra skillnad.

Arbetsgrupp Kreatörer: Peter Fjäll, Nilla Juvas, Marcus Holmlund, Robert OlzonProdutionsledare: Pernilla af KlintbergAffärsutveckling: Magnus RosengrenStrategi och projektledning: Johan Sandegård.

Produktionsbolag: Callboy. Regissör: Max Vitali

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.