Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Veckans kampanj: KIAs sju dödssynder

Publicerad: 1 Februari 2008, 12:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

KIA Motors vill nå modemedvetna storstadskvinnor med sin kampanj för livstilsbilen Pro_cee´d. Förutom printannonser i väl valda tidningar ställer KIA ut bilderna på Hotel Anglais i samband med Stockholms modevecka.


Printkampanjen för KIAs bilmodell Pro_cee´d går i SvD, SvDs helgbilaga Min Helg, Café och Elle. I Svenskan publiceras en annons per dag i sju dagar. I magasinen kommer alla sju bilder på rad.

- Det är ett snävt urval för en snäv målgrupp. Tanken med kampanjen är att nå ut till en lite annorlunda kunder än vi brukar göra, och framför allt till modeintresserade kvinnor, säger Maria Edbohm Berglund, marknadschef på Kia Motors.

Istället för att fokusera på själva bilen har modefotografen Thomas Klementsson och stylisten Liselotte Watkins fått tolka de sju dödssynderna.

- Vi vill hitta nya målgrupper. Detta är en bil som innehåller mycket mer design än vad någon annan bil från KIA har gjort.

Siffran sju knyter an till de sju års garanti som bilen kommer med.

Fotografen i aktion. För att ytterligare spinna på modetemat inleds lanseringen av bilen under Stockholms modevecka som pågår nu. I samband med projektet Rookies & Players, som lyfter fram unga oetablerade designers, ställs bilderna ut på hotel Anglais.

- Vi vill också synas i ett sammanhang där vi kan skapa lite uppmärksamhet. Vi är ett litet märke som inte har funnits så länge på den Svenska marknaden. Det är ett sätt att få upp ögonen på folk att det finns ett varumärke som heter KIA och som faktiskt gör en ganska ball bil.

Mediebudgeten för kampanjen vill Maria Edbohm Berglund inte dela med sig av. Men hon säger att exlusiva annonslösningar av detta slag tas emot väl av tidningarna, vilket kan ge ett bra pris.

Berntzonbylund har gjort kampanjen.

Arbetsgruppen består av:

Hans Bylund cd, Joachim Berntzon projektledare, August Wimnell formgivning och Pernilla Sgouridis produktionsledare.

Förtydligande: I begreppet Veckans Kampanj ligger ingen kvalitetsvärdering från Dagens Medias sida. Veckan Kampanj publiceras varje fredag och beskriver en pågående kampanj som vi slänger upp till diskussion bland våra läsare.

Fyra av totalt sju printannonser.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.