Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Veckans kampanj:Kånken i historisk kampanj

Publicerad: 5 Augusti 2008, 10:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Kånken fyller 30 år och Fjällräven firar med en större jubileumskampanj, lagom till skolstart. Det är Röjnings första större kampanj, sedan byrån tog hem pitchen i våras och blev huvudbyrå.


- Det här är början på Fjällrävens nya tema för marknadsföringen. Vi vill lyfta fram historien bakom Fjällräven och produkternas unika egenskaper. Det finns alltid en liten knorr på det. Som att skolbarnens ryggproblem var utgångspunkten när Kånken togs fram, säger Göran Broberg, vd och strateg på reklambyrån Röjning.

Göran Broberg nämner också hur Fjällrävens grundare Åke Nordin använde tältduk för att ta fram hållbara byxor, som en historia värd att berätta. Men det är framför allt Kånken som är Fjällrävens flaggskeppsprodukt.

- Den är en klassiker och har inte förändrats så mycket på 30 år. Den har fått några fler färger, en mini-Kånken och en laptop-variant. Det är också en anledning till att vi har gjort annonsen klassisk och relativt textbaserad, säger Göran Broberg.

Kånken-kampanjen rullade igång i helgen. Den startade i dagspress och ska gå rikstäckande. Den följs upp med annonser i magasin och då främst friluftsrelaterade titlar. Det blir också en butikskampanj på samma tema, framför allt i Fjällrävens egna Friluftsmagasinet-butiker.

- Det är inte så förvånande att ryggsäcken 30-års-jubilerar i augusti för det är ju då alla skolbarn behöver en ryggsäck som mest, säger Göran Broberg.

Målgruppen är också aktiva män och kvinnor 30-55 år som uppskattar funktion i högre grad än mode, när det gäller ryggsäckar. Mediebudgeten ligger på omkring 1 miljon kronor. Resultatet av Fjällrävens nya kommunikationsstrategi syns fullt ut i medierna först nästa år.

Arbetsgrupp: Göran Broberg, vd och strateg; Janerik Borg, projektledare; Eric Lindesvärd, copy; Peo Olsson, copy; Fredrik Lewander, ad. Webbyrå är Cloud Nine.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.