Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Veckans kampanj: Försvaret söker smarta praktiker

Publicerad: 21 Augusti 2008, 03:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Försvarsmakten vill locka till att bli yrkesofficer utan att ha genomfört värnplikt. "Vi vill nu komma åt de mer praktiskt lagda", säger Staffan Slörner, marknadschef på Försvarsmakten. <b>Se filmerna på Dagensmedia.se.</b>


Försvarsmakten ligger ute med en ny kampanj. Med den vill de locka mer praktiskt lagda personer att söka sig till en ny aspirantutbildning. Den nya utbildningen är en väg till officeryrket utan att behöva genomföra värnplikt.

Kampanjen är närbesläktad med förra årets prisbelönta kampanj i ton, språk och huvudbudskap - har du vad som krävs?

- Vi vill få folk att gå in på aspirant.nu och göra ett test där man kan se hur lämplig man är att jobba som specialistofficer, säger Staffan Slörner, marknadschef på Försvarsmakten.

Under kommande knappa tre veckor kan den ses i tv och print, på bio och affischer men framför allt digitalt. Försvarsmakten samarbetar med flera hemsidor både breda, som Aftonbladet.se, Facebook och Lunarstorm, och mer nischade som olika data-, bil-, och sportsajter.

- Vi vill lansera den nya vägen in så brett som möjligt på grund av det helt nya konceptet. Men vi vill också komma åt personer med speciella intressen och kunskaper då målet är att få in extrema specialister.

Thomas Brenemark, projektledare på reklambyrån DDB Stockholm:

- Det handlar återigen om en officersutbildning för personer som klarar av att lösa problem under väldigt udda förhållanden. Även den här kampanjen går ut på att utsätta folk för omöjliga utmaningar som man inte får ge upp inför, men nu är problemen mindre teoretiska.

På utomhusannonser i bussar ställs frågan om man kan plocka isär bussen man åker i och omvandla den till ett kraftverk och i en av filmerna är uppdraget att sätta ihop en stridsvagn i fält. Specialistofficerprogrammet utbildar bland annat flygledare och mekaniker och kampanjen rullar intensivt fram till sista ansökningsdag den 7 september.

- Kampanjen är i linje med det ompositioneringsarbete för FM som vi startade för drygt tre år sedan. Det ska förflytta Försvarsmakten från att vara gräv en grop och fyll i den sen till att vara mer kunskapskrävande. På grund av begränsade resurser gör vi aldrig rena varumärkeskampanjer utan använder de taktiska för att förflytta varumärket, säger Thomas Brenemark.

Kampanjen går i alla stora kommersiella tv-kanaler, utomhus i bussar och tunnelbana, som direktmarknadsföring och på webben. Det ingår också billboards i omkring sju onlinespel, framför allt i sportspel för X-box. Den totala kampanjbudgeten ligger på omkring 12-15 miljoner kronor.

Målet är först och främst att locka besökare till kampanjsajten, www.aspirant.nu. Där möter de problem som ska lösas interaktivt. Förhoppningen är att kampanjen drar in 800-1000 nya namn till rekryteringsdatabasen. Målgruppen är kvinnor och män 18-26 år.

- Bland annat innehåller dm-utskicket ett usb-minne. För att kunna använda minnet måste man göra vissa kluriga saker med kuvertet för att få till en kub. Med hjälp av den får man sen en kod som man kan använda på sajten, säger Thomas Brenemark.

DDB Stockholms förra rekryteringskampanj för Försvarsmakten kammade hem både guldägg i Sverige och lejon i Cannes.

Arbetsgrupp:Johan Holmström, cd; Fredrik Simonsson och Fredrik Lund, ad;Magnus Jacobsson, Patrick Dry och Linus Östholm, copy; Simon Mogren och Klas Jonsson, Web Director; Pärmartin Jonsson, Original; Thomas Brenemark, projektledare; Tina Munck, produktionsledare; Jenny Olsson, Webbproducent

Filmproduktion: Camp DavidWebbproduktion: Acne Digital

Se filmen på Dagens Media.

Synnöve Almer

Helena Engelbrecht

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.