Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Veckans Affärer tappar 90.000 läsare

Publicerad: 3 Juni 2002, 08:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Veckans Affärer tappade 40 procent av sina läsare i Orvestos senaste räckviddsmätning jämfört med samma mätning för ett år sedan. Tidningen nådde en räckvidd på 139.000.


- Tappet beror framförallt på att vi under flera års tid styrt över från företagsprenumerationer till hemprenumerationer. Från 90 procent företagsprenumerationer till 50, vilket gör att räckvidden faller men läsartiden ökar, säger Weje Sandén, chefredaktör på Veckans Affärer.

Ett stort tapp beror på att många som i tidigare Orvestoundersökningar svarat att de läser "nästan inga" nummer av Veckans Affärer nu inte läser tidningen alls, säger Weje Sandén också.

- Vi har konstaterat att 70 procent av tappet ligger i den kategorin människor. Där har vi jämfört med andra tidningar haft en hög andel läsare.

Veckans Affärer har dalat i räckvidd under hela 2000-talet. I mätningen 2000:2 hade tidningen 243.000 läsare. Idag, i undersökningen 2002:1, ligger räckvidden alltså på 139.000. Jämfört med samma period föregående år är det ett tapp på 40 procent (230.000) och jämfört med föregående period (2001:3) 33 procent (209.000).

Weje Sandén tror att en prenumerationskampanj som tidningen drivit under våren kommer att stärka läsarsiffrorna i nästa Orvestoundersökning.

- Dessutom har vi tänkt om lite. Det kanske inte är så vist att bara distribuera tidningen hem till folk. Nu arbetar vi för att få till tillbaka några av företagsprenumeranterna. Det är en viktig grupp, säger han.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.