Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Veckans Affärer mörkar räckvidden

Publicerad: 27 maj 2002, 13:07
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Veckans Affärer stoppar sina räckviddssiffror från publiceringen av Orvesto Konsuments första delmätning i år. Chefredaktör Weje Sandén ville se siffrorna själv först.


- Vi har som alla andra affärstidningar tappat i räckvidd och det är rimligt att få tid att analysera och förstå innehållet innan de går ut, säger han.

Orvesto Konsument levererade i torsdags sin första delmätning av tidningsräckvidder 2001. Affärspressen tappade mark, som alltid i lågkonjunktur. Trots det valde alla affärstidningar att redovisa sina räckviddssiffror - utom Veckans Affärer.

Är det inte mer lämpligt att redovisa räckviddssiffrorna till marknaden än att mörka dem?

- Vi mörkar inte. Om någon extern part gör en undersökning om oss behöver jag mer kött på benen innan jag kommenterar den. Vi kommer också att ligga med i databasen Sesame (verktyget som används för att hantera statistiken i Orvesto Konsument).

Det är inte så många annonsörer som har Sesame.

- Jo, det är det väl. Rådgivarna har ju i alla fall Sesame.

Hur ser Veckans Affärers räckvidd ut, då?

- Det vill jag inte kommentera.

Det får de som har Sesame se?

- Ja.

Veckans Affärer har i delmätningarna 2001 gradvis tappat läsare, från 230.000 i första delmätningen till 209.000 läsare i tredje och sista delmätningen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev