Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vd förnekar falsk läkemedelsreklam

Publicerad: 9 juni 2009, 06:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Företaget Green Medicine använder sig av fejkade studier och artiklar skrivna under pseudonym av bolagets egna vd, enligt två professorer. Tom Johnson, vd och grundare av Green Medicine, slår ifrån sig kritiken.


"Storsäljande hälsopiller saknar bevisad effekt". Så lyder rubriken på degens DN Debatt. Det är det storsäljande preparatet Arctic Root - Extra stark rosenrot, som har hamnar i skottgluggen för två professorer och en statistiker.

Trion går till hårt angrepp mot företaget Green Medicine, som säljer och marknadsför Arctic Root. Bland annat hävdar forskarna att Green Medicines vd Tom Johnsson själv, under pseudonymen Thomas Önäs, skrivit artiklar om rosenrot som lovprisade dess effekter.

Debattinlägget gör också gällande att många av de studier som Green Medicine hänvisar till i sin marknadsföring är fejkade eller undermåliga ur vetenskapligt hänseende.

"Intensiv marknadsföring har pågått i flera år, inte sällan med hänvisningar till vetenskapliga originalstudier. Vi har läst dessa och tvingas konstatera att de flesta vetenskapliga studierna håller anmärkningsvärt låg kvalitet. I allmänhet saknas grund för slutsatser om effekt. Dessutom har marknadsföringen grovt överdrivit de vetenskapliga studiernas redan från början ogrundade slutsatser.

En rysk studie som påvisar effekten av Rosenrot verkar enligt debattinlägget vara påhittade:

"Vi försökte därför nå de ryska forskarna genom att kontakta deras tre institut. Två institut kunde lokaliseras via webben: Institute of Biomedical Problems som angivits hysa fem av forskarna svarade: "På vårt institut finns inte, och har aldrig funnits, någon av dessa forskare."

Det andra institutet svarade att forskaren slutat slutat för många år sedan. Ett annat institut till vilket vi fann en postadress har ännu efter 18 månader inte svarat. De tredje institutet har vi inte lyckats finna. Sex ryskspråkiga kolleger, varav en på Moskvas statsuniversitet, har försökt spåra de ryska rosenrotsforskarna - utan framgång".

Green Medicine omsatte under 2008 141,4 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansnetto på 22,3 miljoner kronor. Enligt debattinlägget genererade Arctic Root intäkter på omkring 100 miljoner kronor.

Tom Johnson, vd och grundare av Green Medicine, slår ifrån sig kritiken.

- Vad gäller kritiken av vår marknadsföring innehåller debattartikeln endast gamla exempel, många så långt tillbaka som 2003. Vi har sedan länge ändrat vår reklam, säger han.

Tom Johnson medger dock att han under 2003 har skrivit artiklar under pseudonym.

- Vi hade en dialog under 2003, där Larnhammar (en av professorerna) ringde upp ock sökte Thomas Önäs. Jag sade då direkt att det är en pseudonym som jag använde. I detta fall var det en artikel i ett annonsblad som gavs ut av en butikskedja, säger han och fortsätter:

- Detta var sex år sedan. Jag förstår inte varför han drar upp detta igen.

Du ser inga problem med att skriva om din egen produkt under pseudonym?

- Detta var i en annonsmärkt tidning. Jag gjorde som många andra journalister gör, använde pseudonym.

Tom Johnson säger att uppgifterna om den ryska studien är helt nya för honom.

- Jag har läst studierna i det skick de finns publicerade och har ingen möjlighet att gå tillbaka där. Däremot vet jag att Svenska Örtmedicinska institutet har erbjudit Larnhammar att få i princip all orginaldata förutom just i detta fall.

Kan det vara så att studierna inte finns?

- Nej, det är klart att de finns. Men om institutet finns under det namnet kan jag inte svara på.

Enligt professorerna finns endast en välgrundad studie som visar att rosenrot har någon effekt. Tom Johnson säger att detta är bevis för att rosenrot verkligen fungerar.

- Du kan i princip välja att plocka ut punkter i vilket studie som helst och få studien att verka mindre trovärdig. Men i och med att det finns en studie som inte ens Larnhammar kan kritisera, trots att han försöker, som har samma reultat som de andra studierna bekräftas dessa, säger han.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.