Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vd-byte på Mediaprovider

Publicerad: 1 Juni 2012, 11:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:20

Grundarna Patrik Mellin och Pontus Brohult lämnar sina tjänster på Mediaprovider. Ekonomichefen Stefan Mattsson blir ny vd.


Ämnen i artikeln:

Mediaprovider

Efter långvariga ekonomiska problem och stora organisationsförändringar byter tidningsproducenten Mediaprovider nu ut högsta ledningen.

Ekonomichefen Stefan Mattsson har utsetts till ny vd och koncernchef, samtidigt som Mediaproviders grundare – förra vd:n Patrik Mellin och vice vd.n och marknadschefen Pontus Brohult – lämnar sina operativa roller i bolaget.

Brian Dixen blir vd i dotterbolaget Mediaprovider A/S.

– Vi har renodlat verksamheten rejält och har nu bara kärnprodukterna kvar. Vi är ett mindre bolag nu, med snävare fokus, och har därför bantat ledningsgruppen från fyra till två personer som jobbar väldigt fokuserat med verksamheten, säger Stefan Mattsson.

Patrik Mellin stannar dock i bolaget styrelse och både han och Pontus Brohult har investerat i Mediaproviders senaste nyemission.

– Vi behöver en verksamhetsstyrd vd. Den nya organisationen är framtagen av ledningen samt styrelsen. Valet föll på mig som bäst lämpad att driva den operativa verksamheten, men jag kommer fortsätta att använda både Patrik och Pontus som mina rådgivare.

Mediaprovider har dragits med stora förluster under lång tid. Sedan 2008 har bolaget successivt minskat från 80 till 30 personer. Främst genom avyttringar för renodling av verksamheten, enligt Stefan Mattsson.

Hädanefter ska Mediaprovider enbart fokusera på mobilt och foto, med tidningarna Mobil och Kamera & Bild som huvudprodukter.

– Vi går tillbaka till kärnverksamheten, de områden som bolaget startade kring.

I mars gjorde bolaget en skuldnedskrivning och nyligen fick man in nya pengar till kassan genom en nyemission.

– På kort sikt är målet att bli lönsamma, men på längre sikt vill vi växa med hjälp av egna pengar. Digitalt är ett område där vi självklart ska växa, säger Stefan Mattsson.

När blir ni lönsamma?

– I år. Vi gjorde inte ett jättebra resultat första kvartalet, men nu går det enligt plan och vi ska kunna bli lönsamma i år. Första kvartalet är ett svårt kvartal i vår bransch. 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediaprovider

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.