Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vattenfalls reklam döms ut

Publicerad: 14 November 2008, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

I reklamens värld tar Vattenfall ansvar för hotade isbjörnar. I verkligheten driver bolaget några av Europas skitigaste kolkraftverk.


Vattenfall, Fortum och Eon investerar tillsammans mer än 100 miljoner kronor i reklam - för att ta positionen som mest miljövänliga alternativ. Verkligheten skiljer sig dock radikalt från reklamen. "Kommunikationen kan komma att slå tillbaka mot dem", säger Malin Fritzén, konsult på varumärkesbyrån Rewir.

Sveriges största klimatsyndare - med ett årligt koldioxidutsläpp på hela 80 miljoner ton - är Vattenfall. Bolaget har fyra kraftverk med på Världsnaturfondens svarta lista, "Dirty Thirty", som rankar Europas 30 skitigaste kraftverk. Vattenfalls brunkolskraftverk Jänschwalde i Tyskland är värst med en fjärdeplacering.

Vattenfall ligger dessutom i förhandling med tyska regeringen om att bygga ytterligare ett kolkraftverk, i Hamburg. Samtidigt gör bolaget en påkostad tv-kampanj som visar en isbjörn simmande på öppet hav efter att polarisarna smält. På liknande sätt marknadsför sig alla de tre eljättarna med miljöargument. Förra året gjorde de tillsammans medieinvesteringar på 133 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

I Vattenfalls kampanj är budskapet Din åsikt spelar roll, och bolaget uppmanar tittaren att skriva på företagets namnlista som ska sätta press på Europas makthavare. För varje namnunderskrift skickas en gul plastgubbe till något av Europas maktcentrum.

Nils Tunebjer, vd på varumärkesbyrån Bas Brand Identity, dömer ut reklamen:-Den känns oärlig och jag tror inte att folk går på det här. Vattenfall vill visa att de är miljömedvetna, men prat räcker inte. Miljötänket måste vara genomgående för att budskapet ska bli trovärdigt.

Han får medhåll av Malin Fritzén på Rewir:-Vattenfall investerar mycket i att ta fram alternativa energislag men fortsätter samtidigt att investera i kolkraft. Ska man profilera sitt varumärke som miljövänligt bör man ha torrt på fötterna. Det tycker jag inte att Vattenfall har, säger hon.

Mark Vadasz, presschef på Vattenfall, påpekar att det på grund av geografiska och meteorologiska omständigheter inte finns några alternativ till kolkraft i Tyskland och Polen i dag. Han tycker att Vattenfall tar ett större miljöansvar än många andra aktörer på marknaden.- De kommande tio åren satsar vi 100 miljarder kronor på att ta fram alternativa energikällor. Kol är bra men koldioxid är det inte, och därför satsar vi de här pengarna på att helt rena redan befintliga utsläpp och hitta alternativa energikällor.

Eon i Sverige är ett separat aktiebolag, men majoritetsägs av sitt tyska moderbolag som har två verk med på Dirty Thirty-listan. Svenska Eon producerar till 97 procent förnyelsebar energi och ska inom de närmsta åren investera 125 miljarder kronor i ny elproduktion.-Det är vad vi gör för miljön, men vad gör ett företag som Telge Energi som inte har någon egen produktion men ändå kallar sig bäst på miljö, säger Johan Aspegren, presschef på Eon.

Men de har ju lyckats där ni misslyckats, med att bygga positiva värden runt sitt företag?-Ja, det kan man väl kanske kalla ett misslyckande. Vi försöker berätta. Kanske inte via marknadsföring men genom seminarier och pressmeddelanden, men sorgligt nog är ingen speciellt intresserad.

Fortum äger ett kolkraftverk i Finland men har inga verk på "Dirty Thirty"-listan. Trots det har de utmålats som en miljöbov av konkurrenten Kraft & Kultur och haft Greenpeace demonstrerande utanför sitt huvudkontor. -Vi måste helt enkelt bli duktigare på att berätta vad vi gör. Sedan får människorna själva bilda sig en uppfattning om oss, säger Fredrik Sköld, Fortums projektledare för kommunikation.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.