Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Västtrafik stoppar Dists sex-kampanj

Publicerad: 24 November 2008, 12:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Västtrafik ratar Dists reklamaffischer med två killar som frågar "Vill du se oss sätta på en kondom?" Dists Johnny Lindqvist är förvånad. "Vi ser inget stötande i den", säger han.


Som Dagens Media tidigare berättat har Dist tagit fram en kampanj för sajten Umo.se, där ungdomar kan ställa frågor om sex och relationer. Sajten är gjord på uppdrag av integrations- och jämställdhetsdepartementet samt socialdepartementet.

I dagarna kickar Dist igång en lanseringskampanj som bland annat ska gå utomhus i Stockholm, Malmö och Göteborg. Men i Göteborg stoppar Västtrafik delar av kampanjen eftersom att "resenärerna skulle uppleva den som stötande".

Medan man släpper igenom en affisch med en tjej som säger "Vill du se mig göra nåt jag tycker om?" stoppas en bild på två killar och copyn "Vill du se oss sätta på en kondom?"

Till tidningen Göteborgs-Posten säger Västtrafiks presschef Kristian Ördell:

- Vi har absolut inte något emot budskapet, men vår erfarenhet är att resenärer reagerar negativt på denna typ av reklam. Många betraktar spårvagnen eller bussen som sitt förlängda vardagsrum.

Dists Johnny Lindqvist säger till Dagens Media att han tycker att Västtrafiks beslut är "tråkigt":

- Vi ser inget stötande i kampanjen, vare sig i foto, text eller avsändare. Stoppar de denna kan man ju undra vilka kampanjer man kan köra hos dem.

Är det fler som tvekar att köra den?

- Nej, det är bara Västtrafik.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.