Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Västerås Mälarveckor nådde 50 miljoner mediekontakter

Publicerad: 26 Februari 2008, 10:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Förra årets upplaga av Mälarveckorna i Västerås nådde över 50 miljoner mediekonsumenter. Medieutrymmet uppskattas ha varit värt drygt sju miljoner kronor i annonsvärde.


Mälarveckorna är en samling med arrangemang vid Mälarens strand i Västerås. Förra årets arrangemang var det första som backades upp av en rejäl pr-kampanj.

-Tidigare har vi bara jobbat lokalt, nu tog vi hjälp av en byrå för att uppmärksamma arrangemangen både i Sverige och i internationella medier, säger Jenny Hahre, projektledare för Västerås Mälarveckor.

Cision och Infopaq har sammanställt siffror över hur många mediekonsumenter som tagit del av arrangemanget. Power Big Meet nådde nästan 40 miljoner och sammanlagt nådde veckorna drygt 50 miljoner kontakter genom medierna. Annonsvärdet för de artiklar som skrivits om Power Big Meet beräknas till 4,5 miljoner kronor. För hela arrangemanget beräknas annonsvärdet till sju miljoner, varav 1,1 miljon från utländska medier.

Enligt Jenny Hahre har pr-satsningen tillsammans med Västeråsbyrån Care of Haus varit lyckad och de har fått tillbaka mer än vad de trott. Svensk rikspress som DN, Aftonbladet och Expressen har skrivit om arrangemangen. Men även New York Post och engelska Vouge fanns på plats. Framför allt är det bilträffen Power Big Meet som stått för den stora medieexponeringen.

-Tidigare har Power Big Meet ett lite dåligt rykte om att det mest handlat om raggare som skräpat ner och druckit alkohol. Vi har istället lyft fram den mer glamourösa delen och alla fina bilar.

Bland annat bjöds den bilintresserade programledaren Jay Leno in för att instifta ett speciellt pris, något han tackade ja till, även om han inte själv fanns på plats för att dela ut priset.

-Det är självklart något vi hoppas på inför nästa år.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.