Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Varumärkessnyltandet kostar 3 miljarder

Publicerad: 27 November 2008, 11:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Över hälften av landets storföretag har utsatts för varumärkesintrång de senaste fem åren. Det visar en undersökning genomförts av Synovate, på uppdrag av advokatbyrån Vinge.


På frågan "har ditt företag blivit utsatt för något intrång under de senaste 5 åren?" svarade 43 procent av företagen med över 500 anställda att så hade skett mer än en gång. Ytterligare 12 procent svarade att de blivit utsatta för varumärkesintrång en gång.

- Vi gjorde undersökningen för att vi fick signaler från våra kunder om att intrången hade ökat vilket undersökning nu visar svart på vitt, säger Boo Ehlin, kommunikationschef på Vinge.

46 procent av företagen med över 500 anställda uppger att risken för varumärkesintrång har ökat under de senaste fem åren.

Bolag inom tillverkningssektorn ser sig själva som värst drabbade. Där bedöms risken för intrång till 52 procent. Samma siffra för tjänsteföretag är 20 procent.

Samanlagt hade 36 procent av företagen har utsatts för intrång senaste fem åren. I uppräknade tal innebär detta att 1.339 av totalt 3.351 företag med fler än 100 anställda har drabbats vid upprepade tillfällen.

Vinge uppskattar att varumärkesintrång varje år kostar företagen sammanlagt 3 miljarder kronor.

Tjänar företag verkligen på att driva processer varje gång man drabbas?

- Vi tycker att det är viktigt att man tar sitt varumärke på allvar. Varumärket är företagets viktigaste tillgång även om det är svårt att uppskatta i reda pengar.

Många pratar ju annars om att man ska släppa sitt varumärke fritt?

- Det är inget som vi ser i undersökningen. Det är en viktigt signal, speciellt ur ett revirperspektiv att man skyddar sitt varumärke.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.