Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Varumärken ska värderas lika

Publicerad: 7 December 2010, 10:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

SIS har varit med och tagit fram en internationell standard för värdering av varumärken. "Hittills har alla värderat olika", säger Jan Treffner som varit med och tagit fram standarden.


Med den nya internationella standarden, ISO 10668, ska värdet av varumärken kunna bedömas på samma sätt, oavsett företag.

– Det finns sedan tidigare flera metoder för att värdera varumärken. Problemet är att olika bedömare kommer till olika slutsatser om samma varumärke utan att det gick att begripa hur, säger Jan Treffner, chef för immateriella frågor på PwC, och ordförande i den svenska arbetsgrupp inom SIS som var med och tog fram standarden.

Grundpricipen är att värderingen ska vara transparent.

– Det ska inte som tidigare vara en svart låda där företaget stoppar in parametrar som omvandlas till ett varumärkesvärde, säger Jan Treffner.

Standarden består av en handfull olika metoder för värdering av varumärken, anpassade efter olika omständigheter och tillfällen. Företaget kan välja vilken metod som ska användas, men måste ange vilken metod man har valt.

Samtliga modeller består av tre aspekter som måste beaktas.

– En ekonomisk del, en beteendemässig aspekt om hur varumärket förmår påverka sina intressenter och en del med det juridiska skyddet, säger Jan Treffner.

SIS, Swedish Standards Institute, har varit drivande bakom den nya överenskommelsen.

– Varumärket står ofta för stora värden. En gemensam metod för värdering underlättar exempelvis vid överlåtelser och försäljning, och i tvister mellan intressenter, säger Lars Flink, vd på SIS.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.