Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Varuhusens gratistidningskrig

Publicerad: 21 Februari 2008, 09:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Tidigare i veckan lanserades Unibail-Rodamcos kundtidning Glow, som väntas få en räckvidd på 650.000 läsare. Gratistidningen iCity, som ägs av ett flertal andra stora varuhus, biter tillbaka med ökad utgivningstakt, ökad distribution och ett starkare Stockholmsfokus.


Glow ska skickas ut i 325.000 exemplar till boende kring nio olika köpcentra, som ägs av det holländska fastighetsbolaget Unibail Rodamco.

Tidningen kommer sex gånger per år i nio editioner och beräknas får en räckvidd på 650.000 läsare. De aktuella köpcentrumen är bland andra Solna Centrum, Nacka Forum och Täby Centrum.

- Vi har en budget för lanseringen på 20 miljoner kronor för det första året. Det här är en oerhört stor satsning för oss och den första kampanjen vi gör som fastighetsägare, sa Lena Hedin, marknadschef på Unibail-Rodamco tidigare i veckan.

Appelberg har producerat tidningen, som delvis ska annonsfinansieras.

Konkurrenten iCity görs av Mediahead AB på uppdrag av City i Samverkan, en intressegrupp som arbetar för att främja Stockholms innerstad med ett flertal stora varuhus och fastighetsägare som medlemmar. Sturegallerian och Atrium/PUB är två av dem.

Tidningen ska nu ges ut i tio nummer per år istället för tidigare fyra eller sex. Dessutom har den knutit till sig en rad fasta skribenter och anställt en pr-chef, Tanja Sundhall, som ska arrangera events och smygläsningar.

- Eftersom vi vill vara det självklara Stockholmsmediet vill vi synas i både i form av en tidning, en hemsida och olika evenemang, säger Julian Greenwood.

Han fortsätter:

- Hela tanken är att folk ska känna att de nästan måste plocka upp tidningen för att hålla koll på vad som händer i Stockholm. För att vara aktuell måste vi vara ett månadsmagasin.

I november anställdes moderedaktören Filippa Berg. På tidningen jobbar också streetartkonstnären Daniel "Puppet" Blomqvist som kreativ chef och ad.

Vilka anser du vara de största konkurrenterna?

- Vi konkurrerar mot alla tidningar men hamnar i samma kategori som gratistidningarna. Vi vill ge samma känsla som om du åker till New York och plockar upp New York Magazine, säger Julian Greenwood.

iCity ska också Orvesto-mätas i framtiden för att ytterligare definiera målgruppen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.