Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vårt Nya Förlag: Vi ska gå med vinst från start

Publicerad: 15 Augusti 2008, 03:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Plaza Publishing-utmanaren, Vårt Nya Förlag, har varit igång i fem månader och har två titlar på marknaden. Fyra till ska ges ut men förlaget planerar redan för utgivning inom nya segment.


Männen bakom Vårt Nya Förlag är Plaza Publishings förre vice vd, Staffan Burhammar och Kambiz Javadinia, ansvarig bland annat för etableringen av Plaza Magazine i Dubai. Titlarna Vårt Nya Hus och Vårt Nya Kök är redan släppta och Vårt Nya Bad & Spa har premiär i september.

- Vi ligger helt enligt plan men har valt att skjuta på premiären av huvudtidningen, Vårt Nya Hem, i väntan på att chefredaktören Lisa Kruse, tidigare chefredaktör för Family Living ska börja.

Vår Nya Trädgård och Vårt Nya Kontor planeras att komma ut i butik nästa år. Nischen för heminredning och hemmafixande är inte direkt ledig men Staffan Burhammar anser att Vårt Nya Förlag särskiljer sig i konkurrensen.

- Vi kombinerar olika områden för att få en intressant mix av ämnen. Vårt Nya Kök kombinerar till exempel köksinredning och mat. Det är en unikt i dag. Dessutom tror vi att heminredningssegmentet står sig många år framöver.

Hur mycket räknar ni med att omsätta under ert första verksamhetsår?

- Vi har våra budgetar som vi jobbar efter och allt löper enligt planerna.

Vårt Nya Förlag ska klara den snabba expansionstakten med bibehållen ekonomi.

- Annonsörerna har visat ett stort intresse för våra titlar och vi räknar med att gå med vinst från start. Packningsgraden i våra befintliga titlar ligger på 35-40 procent.

Men förlaget nöjer sig inte med sex titlar utan är redan igång med arbetet att bredda utgivning.

- Vi tittar på andra segment som är intressanta och håller som bäst på att planera nya titlar. Inom vilka områden kan jag inte berätta just nu.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.