Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vår vd måste vara socialt kompetent"

Publicerad: 13 Januari 2009, 09:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Reklamförbundet har inlett rekryteringen av en ny vd efter Pia Grahn Brikell, som lämnar förbundet för Storåkers McCann. "Pia kommer även i fortsättningen förknippas med Reklamförbundet", säger ordföranden Elisabeth Ström.


Pia Grahn Brikell meddelade Sveriges Reklamförbunds styrelse i december att hon fått ett erbjudande hon inte kunde tacka nej till, som vd på Storåkers McCann.

- Ett sådant beslut måste man stötta. Dessutom tycker jag att det är roligt att en av Sveriges största reklambyråer rekryterar en vd från Reklamförbundet, säger Elisabeth Ström, styrelseordförande i Reklamförbundet.

Rekryteringen av en ny vd har just inletts tillsammans med rekryteringsföretaget Mikael Berglund, som även hittade Pia Grahn Brikell. Elisabeth Ström tror att en ny vd är på plats före sommaren.

- Pia har sex månaders uppsägningstid så det är ingen ko på isen. Rekryteringen får ta sin tid, men jag tror inte heller att det behöver bli någon långbänk. Rekrytering av vd är en av de roligaste utmaningarna som styrelseordförande.

Vad krävs av en vd för Reklamförbundet?

- Det viktigaste är branscherfarenhet av något slag. Dessutom behövs ledaregenskaper och ekonomikunskaper, och eftersom Reklamförbundets vd är branschens ansikte utåt krävs också social förmåga.

Vad har Pia Grahn Brikell betytt för Reklamförbundet?

- Pia har betytt mycket när det gäller att sätta förbundet på kartan medialt. Hon har även bidragit mycket till internationaliseringen av Reklamförbundet, bland annat med att få hit Eurobest.

Elisabeth Ström tror att Pia Grahn Brikell kommer fortsätta att ha stor betydelse för Reklamförbundet.

- Pias främsta styrka har varit att visa att vi finns, och jag tror att hon fortsätter att förknippas med Reklamförbundet trots att hon slutar. Desstuom räknar jag med att hon blir en aktiv medlem i förbundet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.