Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Var tredje bolag saknar digitaliseringsplan

19 procent av bolagen har inte förankrat sin digitaliseringsplan i budget, visar Curamandos undersökning.

En av tre undersökta bolag har ingen plan för hur de ska ställa om och digitalisera sig, visar en undersökning från Curamando.

Endast 30 procent av svenska bolag med en omsättning över 300 miljoner kronor saknar en plan för digitalisering. Det visar en undersökning av Kantar Sifo, genomförd på uppdrag av Curamando. 

19 procent av de undersökta företagen som faktiskt har en plan för digitaliseringen har inte förankrat den i en budget. 

– Jag tycker speciellt budgetfrågan är värd att ta på allvar. Att inte formalisera förväntningar och nyckeltal betyder att man inte kan mäta sina digitala framsteg på ett effektivt sätt, säger Björn Alberts, partner på Curamando, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Det digitala arbetet blir något som man sysslar med vid sidan av sin vanliga verksamhet, något man inte skulle drömma om att göra med andra affärskritiska investeringar. Vår erfarenhet är att företag utan en plan för digital tillväxt, som är förankrad i ledningsgruppen mellan inte minst IT, marknad och försäljning, inte är konkurrenskraftiga på den digitaliserade marknaden.

I undersökningen framkom även att bara 26 procent av vd:arna på bolagen upplever press från styrelsens håll att trappa upp tempot i digitaliseringen, medan 43 procent av marknadscheferna upplever en sådan press från sin vd. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-30 10.05Uppdaterad 2018-12-03 08.18

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: