Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vår produkt är ett marknadsföringskoncept i sig"

Publicerad: 26 Augusti 2008, 13:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Fester, nobelpristagare och pr. Det ska ta Stockholmsbaserade Camitz + Lindbergers kolsyrade vodka ut i världen.


Camitz Sparkling Vodka heter vodkan som Camitz + Lindberger just nu håller på att lansera i Sverige, USA, England och Kanada.

Efter det står Ryssland på tur. Lanseringen sker uteslutande genom pr.

- Eftersom det är en helt ny produktkategori finns det ett stort nyhetsvärde i sig. Varumärket i sig är ett marknadsföringskoncept. Det är den enda vodkaflaskan i världen som smäller när du öppnar den, då det är en champagnekork, säger Mattias Lindberger, marknadschef på Camitz + Lindberger och fortsätter:

- Det ringer folk hela tiden som vill skriva om vodkan.

Camitz + Lindberger har dock ingen pr-byrå, utan sköter arbetet mot pressen in-house.

På de olika marknaderna har Camitz + Lindberger lokal representation som jobbar för att få in bubbelvodkan på filmpremiärer, klubbar och andra event. Att synas i rätt sammanhang är en vital del i marknadsföringen.

- Vi var officiellt vodkamärke på Nobel Night Cap. Det var väldigt intressant att höra nobelpristagarna i fysik och medicin diskutera vilken del av hjärnan som den stimulerade. De kom fram till att det nog var den delen som behandlar glädje.

Målgruppen för vodkan är finsmakare, som gillar extravagant mat och dryck, samt den publik som besöker exklusiva barer och nattklubbar.

- Det är en lyxvodka. Man kan med all fördel ha den till ostron eller gåslever. Samtidigt är det den ultimata partyvodkan. Den lyfter till exempel champagne på ett väldigt bra sätt.

Nyligen investerade olje- och gruvfamiljen Lundin i Camitz + Lindberger, och är nu en av de största ägarna i bolaget.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.